29 oktober 2006

Hevn. En hyllest til Black Mamba (heltinnen i Kill Bill)

Jeg våknet en morgen og ville ha hevn!
Så jeg tok sverdet og gikk ut og drepte deg.
Tilbake lå det en kropp.
Den kunne brukes til mye.
Bena ga jeg til støttegruppen for mishandlede menn, i tilfelle de ikke klarte å stå på egne ben.
Armene slengte jeg rundt halsen på en krokodille.
Fingrene ble til naturlig fingermat for gribbene. Mandlene fikk de til dessert. Fortsatt var det noen som ikke var mette, og de fikk lungemos og stekt lever servert fra kneskålene dine.
Håret vevde jeg inn i en dørmatte som jeg tråkket ned med søle.
Blodet ditt brukte jeg til å male fanden på veggen.
Huden ble til trommeskinn, men det var for sent å banke vett inn i skallen din.
I stedet slo jeg på stortromma:
Oppdrag utført!
Så sov jeg helt til neste dag.

Jeg ser vanligvis ikke actionfilmer, men da jeg kom til å se Kill Bill på tv, ble jeg helt revet med. Slike tøffe roller som den Uma Thurman har her, er jo vanligvis forbeholdt gutta. Desto mer oppløftende var det å se en jente som visste å svinge sitt sverd. Min lille tekst er inspirert av filmen; jeg tror det er bra for flinke jenter å få ut litt damp. I den forbindelse vil jeg også slå et slag (!) for bildeboka Snill av Gro Dahle og Svein Nyhus. Den er et "må ha" for alle snille jenter!

4 kommentarer:

Katrine K sa...

He, he, ja det var mye fornuftig du fikk brukt liket til...
"Snill" er en flott bok.

Julie K sa...

Jeg synes sånne filmer har litt for røft innehold, men er helt enig. Ble også sterkt fasinert over thurmans rolle og så hele første filmen, selv om det ikke er min type film.

Hulda sa...

Må bare si at jeg syns det du skrev om Andrea var nydelig. Jeg har også en forkjærlighet for slike ting. Min mormor har et gammelt album som jeg av og til blar i. Et av dem er to damer som sitter sammen i en stor hage. Det har alltid fasinert meg. Mormor hadde en bror som døde av tuberkulose, 30 år gammel. Han har jeg alltid tenkt på. Han var en fin mann på alle måter. Liker bloggen din.

Jorid sa...

katrine: Ja, hadde stor moro av å være litt makaber...

julie: Jeg ble litt overrasket over meg selv da jeg likte den filmen så godt!

hulda: Ja, gamle bilder er veldig spennende - og pirrer fantasien. Og tusen takk for fine ord, det gledet meg veldig!