08 desember 2006

Fine katter

Jeg ble inspirert av Plask som skrev om den fantastiske boken om katten Ernie, og måtte finne frem en annen favorittkattebok: Katter av Thomas Wester.

Svenske Thomas Wester begynte å fotografere katter på 1960-tallet. Han fikk bilder på trykk i tidsskrifter og ukeblader, og etter mange positive tilbakemeldinger ble han oppmuntret til å lage bok. Heldigvis. For det er noen fantastiske svart/hvitt-bilder han har samlet i denne boka.

Thomas Wester ville at bildene skulle skildre det naturlige kattelivet, han ville ikke ta bilder av "kattunger med blondekrage sittende på en turkisfarget pute", som han skriver i bokas etterord. Her forteller han også hvordan han gikk frem for å komme i kontakt med kattene og menneskene deres. Blant annet gikk han i butikker og så etter folk som hadde kattemat i handlekurvene sine, og så spurte han om han fikk lov til å fotografere kattene deres.

Her er bilder av enkeltkatter og hele kattekolonier, av bakgårdskatter så vel som katter på landet. Katter uten mennesker og katter i kommunikasjon med mennesker. Av flere tusen kattebilder har han valgt ut ca. hundre til denne boka. Thomas Wester har gjengitt kattenes personlighet; kroppsspråk og til og med ansiktsuttrykk har han fanget. Dessuten har han på en veldig fin måte fått frem hvor tillitsfullt forholdet mellom mennesker og dyr kan være.

Jeg kan sitte lenge og bare bla i denne boka, og jeg tar den frem med jevne mellomrom.

Dessverre er ikke Katter å få i bokhandelen lenger. Den kom ut i Sverige i 1985, og i Norge året etter. Men kanskje er den å få i et antikvariat. Og nesten helt sikkert på biblioteket.

4 kommentarer:

Hobbyfilosofen sa...

Katten min ligger i fanget og sover mens jeg leser om boken om katter. Den liker best å ligger her, godt sammenkrøllet med poten over snuten. Av og til snorker den. Ikke så høyt, men snorker gjør den. Men ikke når den drømmer. Da rykker det i potene og snuten jobber febrilsk. Kanskje den er på jakt? Ikke etter mus, for det har den aldri sett, men en edderkopp eller ett sjokoladepapir, eller en strikk. Noen ganger ser det ut som den spiser i søvne. Kanskje den har fanget noe. I drømmen. Dessverre er katten morgenfugl. Det er ikke jeg. Og er den sulten vekker den meg, sånn at jeg kan gi den mat. Får den det får jeg sove igjen etterpå. Får den ikke mat får jeg ikke sove. Det sørger den for på alle mulige tenkelige måter. Men nå sover den i fanget mitt. Og da er den verdens søteste katt.

Jill sa...

Har faktisk også den boka - og den er superfin!

jdawg sa...

den boken vill jag ha! ska kolla efter den. tack för tipset!

Katrine K sa...

Jeg vil også ha den boka!!!
Hvis ikke jeg finner den i noe antikvariat, så vet jeg iallefall to stk som jeg kan låne den av!
Katten min er en hankatt på 9 og ikke veldig leken lenger, ønsker meg en kattunge.