11 desember 2006

Husfred

Gresset bøyer seg blygt under føttene mine, gråbleke strå lager linjer på leggene.

Bølger slår sakte mot en steinete strand. Synger samstemt om noe som var.

Huset står der; ensomt, gammelt og falmet. I hagen vokser bare ville blomster. Blinde vindusruter sladrer ikke lenger om hva de har sett. Jeg kjenner på døren, klinken er tung og rusten i hånden min. Kald. Jeg trykker den ned og lener meg mot døren for å skyve den opp. Motvillig gir den etter, jamrende. Et kaldt gufs innefra, en gardin danser sakte i trekken fra døren. Jeg fryser og trekker sjalet tettere rundt meg. Hjertet slår raskere. Men jeg kan ikke stoppe nå, jeg må inn til det som venter. Helt frem.

Det knirker i trappen når foten treffer det gamle treverket. Sakte går jeg oppover. Nølende. Trinnene gir nesten etter under stegene mine. "Ikke kom lenger nå", er det noen som hvisker. En hånd berører kinnet mitt, fort, nesten umerkelig.

Så er jeg oppe. Lukten av tid som har stått stille bølger mot meg. Jeg ser ansiktet mitt i et gammelt, sprukket speil. Ser inn i noe jeg ikke kan huske.

En dør står på klem langt der inne. Lysstripen på gulvet trekker meg innover, lenger og lenger. Gamle minner fra andre tider klatrer oppover ryggen min, smyger seg langs halsen og blir en del av meg.

Jeg er fremme ved døren, redd og glad på samme tid. Hånden skjelver litt idet jeg løfter den og gir døren et lett dytt. Den åpner seg sakte, sakte. Og der, lengst inne i det dunkle rommet, skimter jeg noe.

8 kommentarer:

Katrine K sa...

Jeg lurer på hva du skimtet...
For et nydelig gammelt hus, hvor fant du det?

Pia sa...

Spennende dette... fortell mer :-)

Jorid sa...

Katrine: Dette gamle huset befinner seg på en liten øy utenfor den øya der jeg vokste opp. Nå bor det ingen verken i huset eller på øya, og huset forfaller mer og mer for hvert år som går. Snart ramler det nok ned, dessverre...

Pia: He-he, ja vi får nå se. Kanskje var det en morder der inne, og i så fall er det for sent å fortelle mer...

Anonym sa...

Mer, mer...

swedette sa...

Beautiful!
Jag får ta och brush up on min Norsk lite grann, för du skriver väldigt bra fastän det tar mig ett tag att förstå allt.
Men visst är det nåt alldeles särskilt med att prata med hus? Man blir själv så tyst, så tyst, medans man lyssnar med alla sinnen. Another way of being alive!
Kudos!

Pocahontas sa...

ah, Jorid,ett hus og vilket hus!
Så vackert silvergrått, jeg ønsker de var MITT hus (i hjertet)
Hus vid havet som ikke er målade, blir slipade av saltet og vinderna og blir så nydelige. Som mange gamle hus på Marthas Vineyard utenför Massachusetts kust.
Og du skriver ju så det känns i mig! Du har en författer i deg! Blir den en bok??? :)

Jeg har lest "Berlinerpoplene" av Anne B. Ragde , blev klar idag og det var en meget bra bok. Ska køpe oppfølgeren "Eremittkrepsene"
Hon er en stor forfatter!

Når jeg leser dine prosatekster tenker jeg på Ragde....

jdawg sa...

jorid, jag vill läsa mer! oerhörd känsla, speciellt nu när jag börjar förstå norska också:-)

Jorid sa...

Swedette: Takk! Jeg har alltid vært fascinert av gamle hus, det er spennende å tenke på hvem som har bodd der og hva som har hendt. Så fint at du fant veien hit :-)

Inkan: Takk for dine ord, jeg tar godt vare på dem :-)
Berlinerpoplene er en fin bok og Anne B. Ragde er en bra dame!

Jdawg: Det er fint å være norsklæreren din :-)