13 desember 2006

Kanskje kommer Totti

"Kjøp deg julegjester" lød tittelen på en notis i VG her forleden. Et nederlandsk firma har funnet løsningen for enslige som må feire jul alene: en dvd med julegjester! Det er visst ikke den ting som ikke kan kjøpes for penger nå for tiden.

- Kunden kan se på dvd mens han eller hun sitter og spiser, sier Chris Gribling, en av mennene bak dette fantastiske produktet. Nå skal jeg reise på besøk til familien i julen, men jeg vet jo at det sannsynligvis kommer dager etter dette. Så jeg regner med at konseptet kan utvides til også å gjelde resten av året.

Det står at man kan velge mellom flere temaer som gjestene kan snakke om, og firmaet tilbyr såvel romantisk aften som den gode samtale. - Vi har god variasjon av bordkavalerer, lover Gribling, men opplyser samtidig om at det er begrenset til seks ulike personer - som han i tillegg unnlater å nevne navnet på.

Så da tenkte jeg at jeg kan jo sette opp en ønskeliste over aktuelle bordkavalerer. Dette kommer til å bli noe ganske annet enn å sitte alene med tomatsuppa og lese Aftenposten og riste oppgitt på hodet over verdens elendighet. Nå kan jeg invitere de mest interessante menneskene hjem uten engang å måtte bli kjent med dem først.

Her gjestelisten min:
La oss si at jeg er litt småsyk en dag og trenger noen til å pusle rundt meg og sørge for at luftveiene er åpne. Hvem andre enn Samuel "skärgårdsdoktorn" Fröler er det naturlig å ha på besøk da? Så kunne jeg fått gjort unna den årlige legesjekken samtidig. Det måtte vel nesten bli fisk til middag den dagen.

Den gode samtalen er selvsagt viktig, og her tror jeg forfatter Paul Auster er et godt valg. Vi skulle ha snakket om bøkene hans, selvsagt. Og om Smoke, en av favorittfilmene mine, som han har vært med på å lage. Og så kunne han fortelle meg hvordan det står til i Brooklyn akkurat nå. Og jeg kunne si hvor fantastisk jeg syns det var å stå midt på Brooklyn Bridge en dag i november da det blåste. Jeg tror det står hamburger på menyen den dagen.

Er jeg i riktig godt lune, passer det å invitere noen som kan varte opp med en god latter. Jeg er redd jeg må invitere enda en svenske: Robert Gustafsson. Alias Classe Ekman. Alias Bertil Svensson. Morsommere svenske fins ikke. Det fikk bli "flygande Jakob" til middag den dagen.

Jeg har behov for å praktisere italiensk, men på grunn av et litt begrenset ordforråd bør ikke samtalen bli for avansert. Og hva er da mer naturlig enn å invitere en fotballspiller? Det må bli VM-vinner Francesco Totti med nr. 10 på ryggen. Og jeg lover: jeg var med hele veien fram til seier. Forza Italia! Og det blir servert pizza, selvsagt.

Romantisk aften kunne man også få. Et vanskelig valg, men jeg tror kanskje det får bli Vamp-vokalist Vidar Johnsen. Han kunne se på meg med de snille, brune øynene og synge rått og mykt på samme tid om månemannen. Hva jeg skulle spise? Tja, kylling får vel duge.

Da var jeg ferdig med de fem første, da er det bare én kavaler igjen å finne. Sannelig om jeg vet hvem det skal bli. En eller annen skarping som liker pannekaker, kanskje. Jeg tror jeg får tenke litt mer på det før jeg sender inn ønskelisten min.

6 kommentarer:

Katrine K sa...

Fine ønskekavalerer du har på listen din, Samuel Fröler er en hyggelig lege som også jeg kunne tenkt meg å hatt besök av en dag jeg kjente meg litt småsyk..!
Lurer på hvem du ønsker deg som kavaler til pannekakemiddagen...det må vel være en myk og söt en, det.

Jeg skjønner ikke helt at det skulle være noe seldkap i å ha "besøk" av folk som befinner seg inni en dvd! Spør du meg så er det rarere hva noen finner på å selge enn hva noen finner på å kjøpe...

Jorid sa...

Ja, er det ikke utrolig hvilke behov som kan skapes?
Jeg tror bloggevenner og andre venner er å foretrekke :-)

jdawg sa...

Ta mig, jorid, ta mig:-)

Katrine K sa...

Jorid, se nå har du sjansen til å få en kjekk pannekakekavaler...

Jorid sa...

Jdawg: Ettersom du er min favorittsvenske, kan jeg jo ikke annet enn å ta deg :-)

Katrine: En sjanse jeg ikke kan la gå fra meg, dette :-)

jdawg sa...

härligt, då är jag med på listan, det känns bra!