28 desember 2006

Kartet og terrenget

- Jorid?
Min kollega stopper opp og ser på meg. Vi har vært på julebord og har tatt t-banen fra Majorstua til Nationaltheatret. Han skal ta toget til dit han bor og jeg skal gå den korte veien hjem.
- Du skal den veien, sier han og peker i motsatt retning.
Jeg snur meg og får ganske riktig se at det står "Utgang Karl Johans gate". Men jeg har tross alt vært på julebord, og da må det da være lov å ha litt svekket retningssans?

Jeg har flere ganger blitt beskyldt for fullstendig å mangle stedsans, hvilket nå kan tilbakevises. De sa det nemlig på radioen: Alle har stedsans, og en forsker ved Universitetet i Bergen har til og med funnet ut hvor den befinner seg. Den ligger dypt inne i hjernen, i tinninglappen, nærmere bestemt entorhinal cortex. Ved å implantere elektroder i hjernen på noen rotter som de så satte til å løpe rundt på et stort gulv, kom de fram til at rottene hadde stedsans og altså også hvor de hadde den. Dette er resultater som direkte lar seg overføre til oss mennesker.

Hah! Der fikk dere, dere som har hevdet at jeg ikke eier stedsans.

At det kan ha vært så som så med stedsansen min innimellom, det kan jeg innrømme, men helt på jordet har jeg nå ikke vært. Jeg har fortsatt i voksen alder problemer med å skille mellom høyre og venstre, noe jeg mener skyldes at jeg er en mellomting mellom venstre- og høyrehendt. Dette kan forårsake litt forvirring. Så for å si det sånn: Jeg har lært meg å beregne god tid når jeg skal til et sted jeg ikke har vært før.

Men innimellom har jeg faktisk ganske god stedsans. Det kommer litt an på hvem jeg er ute og går sammen med. Hvis jeg er sammen med noen som har enda dårligere retningssans enn meg, da går det riktig bra. Da later jeg som om jeg har full kontroll, og den andre merker ikke at jeg går i ring og at snarveien plutselig ble til en omvei. For vi kommer alltid fram til slutt, selv om det kan ta litt tid. Men noen ganger snur jeg kartet opp-ned, og da går det som regel galt.
Når jeg går sammen med noen som er proffe stifinnere, holder jeg klokelig kjeft og bare dilter etter.

Noen byer er lettere å finne fram i enn andre. Jeg har vært ganske mange ganger i Stockholm, men jeg syns fortsatt det er vanskelig å vite hvor jeg befinner meg til enhver tid. Når jeg endelig har kommet meg inn i Gamla Stan, klarer jeg ikke å finne veien ut igjen. En gang jeg var i Göteborg holdt jeg på å miste toget hjem til Oslo fordi jeg ikke fant veien tilbake til togstasjonen. I København går det bra så lenge jeg beveger meg i strøket rundt Strøget. I Riga går det nesten alltid greit. Og London: No problem. Jeg finner fram lett som ingenting og går alltid på riktig t-banelinje og tar banen i riktig retning. Muligens kan det være at shoppegenet overstyrer retningssansen akkurat her.

Jeg har også lært meg et lite triks. Når jeg går inn i en butikk i en fremmed gate, gjentar jeg for meg selv mange ganger: "Gå til venstre når du kommer ut igjen", eventuelt: "Gå til høyre når du kommer ut igjen". Men noen ganger, hvis jeg krysser gaten ofte og går ut og inn av veldig mange butikker, hender det at jeg går i surr og så blir det feil vei likevel.

Men uansett: I morgen reiser jeg til Roma. Med kart.

11 kommentarer:

jdawg sa...

Hoppas du inte går vilse i Rom. Ochatt du får en toppenbra resa!

Jill sa...

God tur til Roma, jorid!

Julie K sa...

Kos deg så masse i Roma. Godt du har med deg kart da : )

Jorid sa...

Farbror Johnny: Grazie, amico! Om det blir tyst på bloggen i januar, så vet du at det er fordi jeg gikk vilse og aldri fant veien tilbake...

Jill: Takk! Og så bra at du er tilbake i bloggeland :-)

Julie: Ja, jeg skal kose meg i "Den evige stad" - også om jeg skulle havne utenfor kartet :-)

Plask sa...

Åh, det høres flott ut å reise bort fra januarkaoset her i byen :-)
God tur!

:-) Plask

Jorid sa...

Plask: Takk! Skal bare være borte noen få dager, så jeg får nok med meg januarkaoset her hjemme også... Men da kan jeg kanskje tenke på hvor fint det var i Roma, og så blir kaoset til å leve med :-)

Katrine K sa...

Ønsker deg en vidunderlig tur til Roma, Jorid! (-og håper du finner veien tilbake til oss..!)

londongirl sa...

Ha ha ha :) Jag har lite lätt för att gå vilse.....tror det beror på att jag går i mina tankar och dagdrömmer. Till och med här hemma i Stockholm kan det bli fel.

Men i London hittar jag alltid....konstigt nog.... :)


Hoppas du får en fin tid i Rom. Det är en sån vacker stad.

Gott nytt år Jorid!

Pocahontas sa...

Godt Nyttår! og kos deg i Roma.
Ops: bada IKKE i Fontana de Trevi:)
Karta er bra att ha.

Hälsa 'papa' och njut av vinet, oliverna och pastan mm

og du - hur man än går i Gamla Stan här i Stockholm så kommer man till vatten:)
Då är det bara att följa vattnet -du kommer fram någonstans:)

Julie K sa...

Godt nytt år Jorid : )

Jorid sa...

Katrine: Hadde det veldig fint i Roma og fikk en liten forsmak på våren :-) Og sannelig fant jeg veien tilbake også!

Londongirl: Kjenner igjen det der med å gå i egne tanker. Noen ganger fører det til at jeg går ut i gata på rød mann og plutselig hører jeg en bil som bråbremser. Må skjerpe meg...
Godt nytt år til deg også! Og fint at du fant veien hit :-)

Inkan: Roma var fantastisk, og jeg fulgte ditt råd: Jeg badet ikke i Trevifontenen :-) Men jeg kastet en mynt oppi den, sånn at jeg skal komme tilbake. Og visst fikk vi et glimt av paven også!
Skal følge vannet neste gang jeg er i Gamla Stan :-)

Julie: Godt nytt år til deg også! Får satse på at det blir et bra bloggeår :-)