04 januar 2007

Alene

Hun spant tråder så tynne og fine.
Som tankene en sommernatt like før solen dypper seg i speilblankt hav.
Tankespinn så skjørt at det ikke tålte livets pust.
Av disse tynne trådene vevde hun sin drøm om livet.
Hun satt flittig ved veven og alt ble så fint, så perfekt.
Og hun var så stolt da hun så hvor vakkert alt ble.
– Kom inn i min verden, bli del av min drøm, ba hun med rødmende kinn.
Men det var ingen som kom.
For hva ville skje om de snublet i en av de tynne trådene?
Og tenk om det kom flekker på de fine, rene flatene og alt ble ødelagt.
Derfor var det ingen som torde å følge drømmen hennes.
Så sto hun der helt alene i sin velskapte verden.
Hun begynte å gråte, og de vakre tankene i hennes livs drøm rant vekk. Det dannet seg en liten sjø foran henne, en sjø av ulevd liv.
I sjøen fikk hun øye på sitt eget speilbilde, en kort stund,
før vinden kom og tok tak i det.
Sakte gikk det i oppløsning, for til slutt å bli helt borte.

Den fine illustrasjonen er det Katrine som har laget, og hun har vært snill og latt meg få lov til å bruke den her :-)

21 kommentarer:

jdawg sa...

ja du brukar berömma mitt bruk av orden...det här var så bra! jag läste inte norska, det var något annat språk. eller så har jag helt enkelt lärt mig nu....

Katrine K sa...

Denne historien er vakker, og jeg kjenner igjen temaet, dette med å lage sin egen, fantastiske, men dog så skjøre verden...Er du sikker på at historien skal ende så trist, eller kan det bli en lykkelig slutt også? Kanskje hun kunne funnet en som hadde klart å komme seg inn i hennes verden uten å tråkke istykker trådene, kanskje hun kunne lært seg å spinne strekere tråder...?

Vanja sa...

Vilken vacker text och vilken fin bild Katrine har gjort :) Texten påminner mig om alla dagar man inte tar tillvara, de dagar som går till spillo antingen för att man grubblar på framtiden (som man ändå inte vet något om) eller det som varit (som man inte kan påverka)... Människor som vågar satsa på sina drömmar och leva ett innehållsrikt liv är avundsvärda! Hoppas jag blir en av dem en dag :) Kram!

Jorid sa...

Johnny: Du er söt du min venn :-) Skal vi fika 15. eller 16. feb.?

Katrine: Det fantes nok kanskje en for henne der ute, bare at de aldri fant hverandre. Og kanskje ga hun opp litt for fort. Men så er det det at jeg liker triste slutter bedre enn lykkelige slutter... :-)

Vanja: Tusen takk for den fine kommentaren :-) Visst skulle man våge å satse... Stor kram til deg!

Katrine K sa...

Jeg liker igrunnen de trsiet sluttene jeg også, de re mer interessante. Men, når man ser historien litt utenifra, så syns jeg jo det blir et så stort tap, da. Et tap for dem som ikke oppdaget henne, liksom. Hilsen romantikeren.

Jorid sa...

Det fins nok en del fine mennesker som ikke blir oppdaget; kanskje fordi de stiller så høye krav til seg selv at de gir opp, eller kanskje fordi de ikke roper høyt nok om sin eksistens.
Hilsen en som ikke helt klarer å bestemme seg for om hun skal være romantiker eller kyniker...

Jill sa...

Så fint tekst. Mye å tenke på her...

Tro nesten jeg må lese den en gang til.

:-)

Jorid sa...

Jill: Takk, snille-jill :-)

Plask sa...

De passet sammen som hånd i hanske, illustrasjonen og teksten. Helt nydelig!

Du skrev nettopp i Jills blogg at du er misunnelig på de som greier å tegne og male, men jeg synes du er helt vidunderlig god til å skrive.

:-) Plask

Jorid sa...

Plask: Åh, nå ble jeg så glad at jeg nesten måtte med hånden opp til øyet og tørke bort en gledeståre :-)
Jeg kom til å tenke på den illustrasjonen til Katrine etter at jeg hadde skrevet teksten, og jeg syntes den passet så bra. Så fint at du også syns det!

Pia sa...

Utrolig fin både tekst og illustrasjon. Jeg håper det blir alvor av bokplanene deres i 2007?

Jorid sa...

Pia: Grazie mille! Og visst blir det kanskje alvor av bokplanene. Eller hur, Katrine?

Katrine K sa...

Klart det blir noe av, Jorid!

londongirl sa...

Vacker och tänkvärd text.

Jorid sa...

Londongirl: Takk, snälla du :-)

jdawg sa...

ja det funkar nog vilket som. om vi snackar göteborg alltså:-)

swedette sa...

She dreamed a web, and web she weaved, though weavers' web weaved while she slept -
'twas easier that way, you see, to believe the web's authenticity.
She weaved a web of colors and strength, she weaved to her imagination's fullest length. through her dreams she made her world and intended that it'd so unfold. But one small thing she had forgot, she hadn't a person not one, not -
so once she in her fitful sleep
created one for her to keep
the world she'd made now filled with light , and love and happiness in her night
they danced all through her tapestry
as she wills, so mote it be


also, I love carol king's "tapestry"
a few lines from that:
"My life has been a tapestry of rich and royal hue. An ever lasting vision of the ever changing view. A wonderous woven magic, in bits of blue and gold.."

nice job, fellows!
JDawg: let's head on up to N for 17/5 ? Yeah?

jdawg sa...

swedette: ja det gör vi! det blir riktigt kul, det är jag säker på. mycket vackert förresten, glömde nästan det. måste leta fram lusekoftan....

Jorid sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
jdawg sa...

det gör vi jorid. jag har skrivit upp ditt nummer så du kan ta bort numret. fast du kanske vill ha många nya kompisar?:-) och nej, jag har ingen lusekofta. men jag kanske köper en då, vem vet?

Jorid sa...

Swedette: That was a very nice version! Thank you so much, my dear friend :-)
I've checked out Carole King's Tapestry now, and it might be a new favourite :-)
And I would love to see you and Johnny boy in Norway 17/5!