22 januar 2007

Gjesten

Jeg skulle sitte der med en kopp kaffe. Se opp fra boken jeg leste i, la blikket vandre ut gjennom vinduet, smile litt av en dresskledd mann som snublet i fortauskanten. Så skulle jeg trekke til meg blikket igjen og konsentrere meg om romanen jeg akkurat hadde begynt på. Kanskje var det Paul Austers Orakelnatt som jeg hadde bestemt meg for å lese om igjen, og kan hende var jeg kommet dit hvor hovedpersonen akkurat har fått øye på den blå notatboken i en papirforretning i Brooklyn. Den som skulle komme til å forandre livet hans.

Akkurat da skulle du komme. Forsiktig skulle du smyge deg mellom stolene og frem til bordet mitt, uten at jeg merket det. Ikke før du plutselig la hånden på skulderen min. Jeg skulle se opp og møte blikket ditt, brune øyne og et litt unnskyldende smil. En mørk hårlokk falt ned over det ene øyet og du strøk den vekk med en rask håndbevegelse, på den måten du sikkert alltid pleide å gjøre.
- Beklager at jeg er sen, men det var så mye jeg måtte rekke før jeg kunne komme.

Du satte deg ned, tok hendene mine og gjemte dem i dine. Tiden mistet sin kraft, trafikklyset viste rødt, kaffen ble kald, bokstavene i boken byttet plass og ble til et uforståelig språk, en knopp sprang plutselig ut i full blomst og fluene danset samba i vinduskarmen.

Så vendte du blikket bort. Jeg lot som jeg ikke så at du kikket på klokken, litt diskré så jeg liksom ikke skulle merke det. Men jeg visste det allerede: Lykken måtte videre, den kunne ikke slå seg ned hos meg. Den var bare til låns. En kort stund.


Maleriet jeg har brukt som illustrasjon er "Sunlight in a Cafeteria", malt av en av mine store favoritter: Edward Hopper (1882-1967).

11 kommentarer:

Jill sa...

Sukk, så fin tekst!

Og - gratulerer så masse med dagen! Kos deg med dagen (sol, sol!) og hadde du vært i barnehagen til Milian så ville de sendt opp en hel masse flotte (imaginære) raketter for deg idag. Håper du får kake (uten monstre)!

Stor bursdagsklem til deg, Jorid (som også liker Edward Hopper. Min absolutte favorittmaler. Han er så fantastisk med lys og farger)

jdawg sa...

Hurra,hurra,hurra, hurra! Stort grattis Jorid! Jag skickar en stor bamsekram från konungariket Sverige till dig. Önskar dig en underbar dag! Jo, texten var jättefin, men jag är säker på att kärleken kommer stanna kvar, bara det är rätt person.
Varma hälsningar/J

Jorid sa...

Jill: Takk! Imaginære raketter, det hørtes neimen ikke dumt ut, kunne passet bra for meg som ikke liker at det smeller så fælt... Syns forresten det er spennende med monster i kakene :-)
Edward Hoppers bilder er helt fantastiske, syns jeg. Så en del av bildene hans på en utstilling i London for et par år siden, og det gjorde stort inntrykk.

Johnny: Takk for bamsekramen, min gode venn og favorittsvenske! Som du vet så er jeg glad for at du fins her :-)

londongirl sa...

Åh Jorid så vackert skrivet!

Jag vill passa på att sjunga för dig idag på din födelsedag! Hör du mig där borta i Norge?

Happy birthday to you....happy birthday dear Jorid.....

Varm klem på din dag!
Lisbeth

Pia sa...

Hipp Hipp.... HURRAAAAAAAAAAAA for Jorid som ikke liker bursdager og bursdagsfeiring ;-)

Men... en liten feiring slipper du ikke unna. En liten matbit + en skvett rødvin ute på byen klarte jeg å overtale deg til :-)

Utrolig fin tekst. Skriv mer!!! :-)

Jorid sa...

Lisbeth: Visst hører jeg deg, du synger jo så vakkert :-) Og takk!

Pia: Takk! Du kjenner min svakhet for rødvin... :-)

Plask sa...

Gratulerer med dagen, Jorid!

Utrolig nydelig tekst, jeg fikk gode og litt vonde grøsninger. Ikke vonde. Litt triste, kanskje. Triste og fine :-)

Gratulasjonen kommer sent, men ikke for sent, håper du har hatt en god dag - noe det virker som om Pia har ordnet med, hihi.

Og jeg er helt enig med Pia at du må skrive mer og mer og mer.

:-) Plask

swedette sa...

Happy Birthday!
Hoppas du har haft det jättebra!

Jorid sa...

Plask: Takk! Og jeg blir så glad når du liker tekstene mine :-)
Jo, det ble en fin dag - på italiensk restaurant på Bislett :-)

Swedette: Takk! Og en bra dag ble det :-)

Katrine K sa...

Sier det igjen, nå er klokka fem minutter før midnatt: Gratulerer med dagen!
Vakker tekst, og veldig fint bilde.

Jorid sa...

Katrine: Takk! Og nå er det heldigvis et år til neste gang :-)