08 januar 2007

Kattenes Roma

Nå er det kattene som regjerer i de gamle tempelruinene på Torre Argentina i sentrum av Roma. For tiden bor det ca. 250 hjemløse katter her. Noen mangler et bein, andre har et øye for lite, men her blir de tatt hånd om av snille mennesker som jobber gratis for kattenes ve og vel syv dager i uken. Disse kattevennene, som kommer både fra Italia og andre land, deler ut mat og sørger for at syke katter får stell og medisin.

På området er det også en liten butikk der man kan kjøpe diverse katteting; kort, kopper, vesker, bøker, kalendere osv. Inntektene går til arbeidet med kattene, blant annet til å vaksinere og sterilisere/kastrere dem. Det kommer mange turister hit, og deres bidrag betyr mye for opprettholdelsen av dette "kattehospitset". Noen av kattene er så heldige at de blir adoptert av snille mennesker, og det er også mulig å fjernadoptere en katt ved å betale et visst beløp.

Det er også mange fotografer som finner veien hit. Katten på bildet poserte villig for sin fotograf, og han fikk sikkert mange fine kattebilder. Men han "jukset" litt, for han hadde med seg Whiskas kattegodteri som han lokket med...

Kattene i Roma har også egen nettside.

5 kommentarer:

Katrine K sa...

Dette visste jeg virkelig ikke, men det er jo fantastisk at noen steller med kattene.

Jill sa...

Så bra! Det høres jo som det samme som Dyrebeskyttelsen her til lands gjør, de har egne kattehus med katter som har blitt forlatt eller av en eller annen grunn ikke har noe eget hjem. De har også fjernadopsjon av katter (og andre dyr), og selger også "effekter" der inntektene går til arbeid for disse dyrene. 250 koster det å være medlem og det er det i grunnen verdt, spør du meg :-)

Husker ikke alt, men vil man vite mer, finnes informasjonen på Dyrebeskyttelsen i Oslos nettsider (http://www.dooa.no) eller dyrebeskyttelsen.no

Katrines store svarte katt, Julius, er vel en som før var uten hjem, men som har hatt massevis av fine år hos Katrine, om jeg ikke husker helt feil?

Enda et veldig fint innslag på bloggen din, Jorid.

Julie K sa...

Man blir jo så glad hver gang man hører om dyr som blir tatt vare på. Har jo drevet mye selv med hjemløse katter her i byen og vet hvor mye jobb det faktisk er.

Jorid sa...

Katrine: Ja, det er veldig bra at det fins mennesker som stiller opp når det trengs - også for dyrene.
Fortell om Julius...

Jill: Jeg husker at jeg så på tv/hørte på radio om fjernadopsjon av katter, men jeg kom aldri så langt at jeg fant ut av hvem som sto bak. Ikke før nå, når du fortalte meg det! Så nå har jeg akkurat sendt mail til dooa og meldt meg til tjeneste som "fjern-kattemamma" :-)

Julie: Du har gjort - og gjør - en fantastisk jobb! Og jeg er sikker på at mennesker som viser omsorg for og tar vare på dyr ikke kan være annet enn snille mennesker :-)

Jill sa...

Å, så utrolig bra, Jorid! Ble helt glad nå, jeg!