05 februar 2007

Bøker jeg ikke ville ha vært foruten


Det var etter å ha lest Julies 5 Books I wish I could read for the 1st time all over again at jeg lot meg lokke til å lage en liste over favorittbøker. Dermed gikk jeg på skattejakt i bokhyllene mine. Å begrense seg til fem bøker var umulig, jeg hadde til og med problemer med å telle til ti.... Men her kommer i alle fall noen av mine favoritter:

1. Emily Brontës roman Wuthering Heights (Stormfulle høyder) er en av de mest berømte kjærlighetsromanene gjennom tidene, og kjærligheten mellom Catherine og Heathcliff er av det dramatiske slaget. De fantastiske skildringene av det øde landskapet i Yorkshire er også med på å gjøre dette til en storslått leseopplevelse når man virkelig trenger å flykte fra virkeligheten. Suveren innenfor sin sjanger!

2. The Glass Menagerie av amerikanske Tennessee Williams er kanskje det fineste skuespillet jeg vet om. Derfor gleder jeg meg til å se det igjen på Nationaltheatret i mars. Amanda Wingfield forelsket seg i feil mann: "He was a telephone man who fell in love with long distances". Nå bor hun alene sammen med de to voksne barna. Sønnen Tom er poet og jobber på fabrikk. Den handikappede datteren Laura lever livet sitt gjennom en samling glassfigurer - glassmenasjeriet. Mens moren lever for å få Laura godt gift... Dette stykket er rett og slett magisk!

3. Da portugisiske Fernando Pessoa døde i 1935, etterlot han seg en amerikakoffert med 27000 upubliserte tekster. En del av dem var ment å inngå i en samling prosastykker: Uroens bok. Her skriver han blant annet: "Jeg gir deg denne boken fordi den er vakker og verdiløs. Den har ingenting å lære bort, forfekter intet, vekker ingen følelser. Den hverken befrukter eller skader, men er en bekk som renner mot en avgrunn av aske som spres for vinden. Jeg har lagt hele min sjel i denne boken, skjønt jeg tenkte ikke på den mens jeg skrev, bare på meg som er trist og på deg som er ingen."

4. Det gjorde stort inntrykk på meg da norsklæreren i 6. klasse delte ut et utdrag fra Tarjei Vesaas' roman Is-slottet og sa "Det er ikke sikkert dere forstår alt som står her, men det gjør ingenting. Om noen år kan dere hente frem boken og lese den." Fortellingen om 11 år gamle Siss og Unn gjorde et uutslettelig inntrykk på meg, som var jevngammel med de to jentene. Det var en stemning, en følelse jeg aldri før hadde opplevd at en bok kunne gi meg. Jeg leser den fortsatt og blir stadig like fanget av den.

5. Litt av den samme stemningen som Is-slottet gir, finner jeg igjen i nordirske Deirdre Maddens roman The Birds of the Innocent Wood (I uskyldens skog). Tvillingsøstrene Sarah og Catherine har hver sin hemmelighet, men når vinteren må vike for våren på den isolerte gården der de bor sammen med moren, blir byrdene av disse hemmelighetene ikke til å leve med.

6. Svenske Torgny Lindgren er en av mine store favoritter, og jeg lar Pölsan bli min anbefaling her. Best er den som lydbolk - lest av forfatteren selv. Romanen er en eneste lang avisnotis. Den blir påbegynt i 1947 av en lokalkorrespondent, og den fullbyrdes først 53 år senere. Da har notisskriveren fylt 107 år, og notisen har vokst til en fortelling om "lungsoten" (tuberkulosen) - og om jakten på den ultimate pølsa...

7. "Der borte er Stromovka-parken. Vil du gå en tur for meg der, av og til? Jeg er svært glad i dette vakre stedet. Hvis du ser ned i det mørke vannet i dammene, kanskje ser du ansiktet mitt der en vakker dag?" Sitatet er hentet fra W.G. Sebalds roman Austerlitz. Boken er en blanding av fiksjon og fakta, og handler om den femårige tsjekkiske jøden Jacques Austerlitz som i 1939 blir sendt til England med en såkalt Kindertransport. Der blir han plassert hos fosterforeldre i Wales, og får et nytt navn. Denne boken er ikke av det lettleste slaget, men den er vel verdt innsatsen.

8. Irske Colum McCann har skrevet en fantastisk roman om den russiske danseren Rudolf Nurejev: Dancer. Forfatteren beskriver Nurejev som "en slags sult i menneskeskikkelse". Ikke minst skildringen av Nurejevs barndom er gripende, og det vakre, poetiske språket er med på å gjøre dette til en stor leseopplevelse.

9. Paul Auster er en stor favoritt, og for ikke lenge siden leste jeg Brooklyn Follies (Brooklynsk dårskap). Det er de merkelige personene i Austers romanunivers som griper meg så sterkt, og det at han klarer å skape stor litteratur av det hverdagslige. I denne romanen møter vi den tidligere forsikringsagenten Nathan Glass som har hatt lungekreft og drar til Brooklyn for å tilbringe sine siste leveår der. Han har satt seg fore å skrive Boken om menneskelig dårskap, men så tar livet overhånd.

10. Kanskje min aller største favoritt: japanske Haruki Murakami. Det er Trekkoppfuglen som gjerne blir trukket frem som hans beste bok. Jeg er ikke uenig i det, men jeg vil likevel gjerne anbefale Vest for solen, syd for grensen. Den er mindre omfangsrik og enklere enn Trekkoppfuglen, men med den samme stemningen. Vakkert, vemodig, forunderlig og filosofisk!

Nå er jeg spent på hvilke bøker dere liker!

21 kommentarer:

Mdm Bricolleur sa...

Jeg fikk Sabina av Karsten Alnäs til en bursdag for mange år siden, og den har brent seg inn i minnet. En utrolig velskrevet bok! For tiden leser jeg Historien om Pi, og den virker lovende hittil.
For meg er språkbruken veldig viktig, nesten like viktig som selve historien...

Jorid sa...

Da må jeg lese Sabina, takk for tipset! Historien om Pi er jo en ganske søt fortelling :-) Ellers er jeg veldig enig i det du sier om språkbruken, bøker som er dårlig skrevet må man bare legge fra seg og ikke terpe videre på!

Julie K sa...

Der er listen din ja. Her var det endel jeg ikke har lest faktisk, så mange nye tips. Stormfulle høyder er også en av mine favoritter. Liker alt av Bronte søstrene, de fasinerer meg sterkt. Boken Pølsan har jeg aldri hørt om, men den virket veldig så spennende : )

Synes disse listene er så koselig å lese. Sånt liker jeg : = )

Jorid sa...

Jeg er også veldig fascinert av søstrene Brontë! Jeg skulle gjerne ha vært og besøkt den landsbyen i England der de bodde, og der det også er et Brontë-museum.
Torgny Lindgren er også en stor humorist, så du kan glede deg til "Pölsan" (eller "Hakkepølsa", som den heter på norsk). Og svenske bøker er jo selvsagt best på originalspråket :-)

Katrine K sa...

Åh, nå ble jeg inspirert til å lese, skjønner jeg har mye å ta igjen! En flott liste, dette. Isslottet har jeg samme erfaring med som deg, den gjorde uutslettelig inntrykk da jeg leste den i 11-12-årsalderen.

Jorid sa...

Katrine: Sjelden å treffe noen som har samme forhold til Is-slottet, så det var fint å høre :-)

Anonym sa...

Husker du så fasinerte vi var av Narciss og Gullmunn av Hermann Hesse?
En god følelse å dele leseopplevelser med gode venner...
Siv

Jorid sa...

Siv: JAA, det var en utrolig merkelig opplevelse, vi var jo helt oppslukte der vi satt og leste i den stygge leiligheten på Lindeberg! Har ikke tort å lese den boken om igjen, tenk om jeg blir skuffet...

Anonym sa...

Jeg har heller ikke tort å lese den igjen.

Har det sånn med noen av de beste barnebokopplevelsene også. Orker ikke tanken på å lese dem igjen med kritiske vokenøyne...

Jorid sa...

Nei, "Huset på prærien" blir nok ikke det samme 30 år etter... :-)

Pia sa...

Her er det mye jeg ikke har lest enda, men som jeg gjerne skulle ha lest. Jeg får håpe jeg har synet i behold den dagen jeg kommer på gamlehjem og har tid å lese
;-)

Ellers vil jeg takke for tipset om "Vest for solen, syd for grensen". Den er helt fantastisk, jeg holder på med "Kafka på stranden nå".

jdawg sa...

tack för dina fina boktips jorid. blir lika glad som vanligt att läsa din härliga norska också:-) har du läst stephen kings, att skriva? bra bok! ha det gott.

Jorid sa...

Pia: Og du kan bare glede deg til "Trekkoppfuglen" og alle de andre! Og så fins det jo lydbøker. Om synet svikter, mener jeg. Hvis du fortsatt har hørselen i behold, da :-)

Johnny: Jeg har ikke lest den boken, men har hørt mye bra om den. Om jeg leser den på svensk, så kanskje jeg blir så dyktig at jeg kan skrive svenske bestselgere. Så då blir det vel intervju med meg i Göteborgsposten, skulle jeg tro :-)

Hobbyfilosofen sa...

Hmm... det var en interessant liste. Ingen jeg har lest. Noen jeg har hørt om, og andre som er helt ukjente. Må nok lese mer og se mindre på TV.

Et lite sidesprang, "pölsa" på svensk er det samme som lungemos på norsk. Man kan si "lungmos" på svensk også. Og i Skåne kan "pölsa" også bety "korv", altså pølse på norsk. Men godeste Torgny var vel ikke skåning. Uten å ha lest boken vil jeg jo tippe at det er en sammenheng mellom tuberkulosen ("lungsot") og lungemosen ("pölsan")...

Kanskje man skulle lese den...

Inkan sa...

Thoreau, Pessoa, Vesaas...JA!!
Så bra, bland de beste;)

Kram
Inkan

Jorid sa...

Hobbyfilosofen: Ja, les Torgny! Til tross for at han ikke er skåning, men fra Västerbotten..

Inkan: Jeg har Thoreau til gode, gleder meg til å lese ham :-)

peter sa...

Hei! Dette var en spennede liste. Jeg leste Sabrina for mange, mange år siden, og hadde glemt hvor flottt den er. Nå skal jeg lese den på nytt! Bronte elsker jeg også. Også var det dessverre noen jeg ikke hadde lest ...

Jeg holder også på med et nettsted om bøker - www.leserglede.com Tror du at du kunne tenke deg å skrive litt der, eventuelt la oss legge ut noe av det du skriver her (selvsagt under ditt eget navn og med link hit)?

Med hilsen
Peter

Jorid sa...

Peter: Spennende at du jobber med et nettsted om bøker. Tror nok ikke jeg har kapasitet til å skrive så mye mer enn jeg gjør nå, men dere må gjerne lenke til noe av det jeg skriver her på bloggen :-)

Anonym sa...

Vel - det er mulilg vi etterhvert kommer tl å lenke tl blogger. da vil vi definitivt lenke til din!

Ville det være mulig å legge ut noen av anmeldelsene dine her på vår site, under ditt navn og med link hit? (Og selvsagt uten å endre noe.)

Mvh
Peter

Jorid sa...

Peter: Med navn og link skulle det gå bra :-)

Anonym sa...

有什么 有什么网址 有什么新闻 有什么博客 有什么论文 有什么图片 有什么音乐 有什么搜商 有什么帖客 天气预报