14 februar 2007

Catwalk

Jeg ville finne Katteland, der det blir sagt at kattene skal bo.
Men det var verken på globus eller kart.
Så jeg fant fram frakk og en hatt og fulgte etter en katt en sommernatt.
Katten løp på lette poter, over en trapp, ned en bakke og under en bro.
Jeg hang etter på to, men mistet min venstre sko i et kratt, akkurat der hvor det var så bratt.
Så jeg datt.
Foran meg hørte jeg noen som mjauet og lo:
Ha-ha, der lurte jeg deg i en fart!
Er det rart?
Nei, for jeg er en katt og du er ikke særlig smart
der du går rundt på to,
... i bare en sko...

Kattebildet fra Røros får også gjøre nytten som pausebilde når jeg om ikke så lenge kommer til å gjøre svenske av meg for en stund.

11 kommentarer:

Julie K sa...

Å så glad jeg ble for dette bildet. Så med en gang at det var røros og der skulle jo jeg vært nå. En katt på bildet også, da er jo bildet midt i blinken for meg. Herlige ord du skriver, ja presis sånn kan man oppleve en katt he he.
Skal du dra over til Sverige? Blir du lenge? Har selv bodd mye i Sverige og føler det som mitt andre fedreland : )

Jorid sa...

Julie: Ja, jeg tenkte litt på deg som skulle ha vært på Røros :-) Har bare vært der en gang, men det var et sted som var godt egnet til å fotografere, og jeg var der i forbindelse med et fotokurs.
Skal bare være svenske i noen dager, og skal "bare" til Göteborg - "bare" i betydningen av at det er så nærme, så det er nesten som å være hjemme i Norge... Men det er fint uansett
:-)

londongirl sa...

Åh detta är bara så underbart! Jag blir så glad i den bilden! Fint skrivet som vanligt också!
Kram till dig Jorid!

Inkan sa...

Det var en herlig bild! Fra Røros av alle byer... en by jeg liker -men ikke så meget som jeg elsker Trondheim!
Jag fikk ett hierte i snøen fra min sjels-syster fra Göteborg idag;Hon bor litt norr over G-borg men jeg tar tåget til Göteborg når jeg rejser til henne.Fra G-borg må jeg ta Bohus-banen.
Ha det fint når du er "svensk" :)
I sommer rejser jeg over grensa og er norsk:)

Pia sa...

Tøft kattebilde og morsom tekst :-)
God tur til Götet, hejdå!

Katrine K sa...

Kjempefint bilde og kattetekst!
God tur til Göteborg, du skal vel til tivoliet Liseberg da tenker jeg..!! Da jeg fikk lappen som 18-åring, dro jeg sporenstreks med to venninner til Liseberg. Der hadde vi det gøy hele dagen. Jeg kjørte begge veier, 3 timer tur hver vei. (Fra Halden, der jeg vokste opp).

Mdm Bricolleur sa...

Hvilket herlig rim!

swedette sa...

Jorid, jag älskar att läsa dina betraktelser, poesi, short stories.
Du är en berömd författare, finns ju med i min cyber bokhylla!

Jorid sa...

Londongirl: Takk! Og stor kram til deg også :-)

Inkan: Det er fint å kunne være svensk en gang iblant! Håper du får det bra som norsk i sommer. Kommer nok kanskje til å gjøre svenske av meg i sommer også, det frister med en tur til Stockholm, det er en av mine favorittbyer :-)

Pia: Takk! Og det var fint med en liten luftetur over grensen :-)

Katrine: Takk, det var hyggelig at du syns det! Det ble nok ikke noe tivoli på meg, er litt pysete når det gjelder sånne ting, redd for å ramle ned og så videre... Selv om jeg innerst inne har ganske lyst til å prøve.. Men jeg var inne i en fantastisk knappebutikk: Knapp-Carlsson. Butikken har innredning fra 1940-tallet, og noen av knappene er like gamle. Dit tror jeg kanskje "Thelma og Louise" må på utflukt!

Mdm B: Takk! Jeg syns det er ganske morsomt å sitte og leke meg litt med ord og rim :-)

Swedette: Takk! Det er fint å finnes i din cyber-bokhylle! Veldig glad for at du er her og leser :-)

Concat sa...

Jeg kjente igjen bildet med en gang -- har bodd på Røros 5 år av min ungdomstid.
Har også bodd i Halden -- da jeg gikk 3 år på Lærerhøyskolen.
Er vokst opp i Mora (Dalarna) -- flyttet til Røros da jeg var 14 år...

Vedr. boken du leser:
Vet du at det skal bli film av boken om Bibliotekskatten Dewey?
Gjett hvem som skal spille bibliotekaren/forfatteren?
Meryl Strep -- så klart!
Dette blir filmfest!!

http://www.desmoinesregister.com/article/20081113/ENT/81113014/1046

http://www.variety.com/article/VR1117995748.html?categoryid=13&cs=1
Må si at jeg har to birmakatter --
en brunmasket hunn og en blåmasket hann. Skjønne, goe' engelpuser begge to <3

Prr... from Heaven
>^..^<

Jorid sa...

Concat: Så artig at du kjente igjen bildet!
Jeg skjønner ikke helt hvordan de skal klare å lage en helaftens spillefilm basert på Deweys historie, men amerikanerne får det sikkert til :-)
Hils kattene dine, birmaer er jo så nydelige (litt misunnelig nå...)!