20 februar 2007

Hjemme

Jeg nærmer meg. Får et glimt av blokka og puster lettet ut. Den står fortsatt. Altså er ikke leiligheten brent ned. Bare femti meter igjen nå. Fisker nøkkelknippet opp av lommen og setter nøkkelen i låsen på inngangsdøren. Jo, den virker fortsatt. Altså er ikke låsen skiftet ut mens jeg har vært borte. Puster lettet ut igjen. Sleper kofferten opp trappene til tredje etasje, tømmer postkassen på veien opp (bare regninger som vanlig). På dørmatta ligger dagens og tidligere dagers Aftenposten og venter på å bli tatt inn. Jeg låser meg inn i leiligheten og ser at alt er som da jeg forlot det. Jeg er hjemme.

Når jeg er ute og reiser, er jeg alltid litt redd for at det skal skje skumle ting i leiligheten mens jeg er borte. Sånne ting som brann, innbrudd, vannlekasje eller invasjon av skadedyr. Jeg blir alltid like lettet når jeg oppdager at alt er i orden...

Det helt spesielle "hjemmet" på bildet er fra Vestmannaøyene. Noen hadde lagd seg et nytt lite hjem i restene av et av husene som ble ødelagt av vulkanutbruddet i 1973.

9 kommentarer:

jdawg sa...

Jorid, har du sett filmen "järn 3:an"? det är en kärlekshistoria, handlar om en ung kille som tar sig in i folks bostäder när de är bortresta och lever där under tiden, bara för kicken. tänkte den kunde passa bra med tanke på din rädsla för att något ska hända..:-)
fint hus !

Jorid sa...

Johnny: Ja, jeg har sett "Tomme hus" som den heter på norsk. Veldig fin film! Tror jeg må se den om igjen snart...

Julie K sa...

he he må le av deg for jeg er slik jeg også. Titter ekstra når jeg kommer hjem, er noe skjedd? og er så glad at alt er som det var før jeg dro.

Inkan sa...

Härlig stenhusminne... jag minns vulkanutbrotte: såg det i direktsändning på TV. Naturens styrka.

Jorid sa...

Julie: Ha-ha, så du er sånn du også, ja... :-)

Inkan: Jeg tror ikke jeg kan huske vulkanutbruddet, men det gjorde stort inntrykk da jeg var på Vestmannaøyene for noen år siden. Mennesket blir veldig lite når naturens krefter slippes løs. Men så ville de vende hjem igjen så fort de kunne, enda så farlig det var...

Pia sa...

Hmmm.. så dumt at ingen hadde sneket seg inn i leiligheten din og oppgradert gulvlampen din til taklampe mens du var borte ;-)

Fint lite stenhus!

Jorid sa...

Pia: He-he, ja en sånn inntrenger hadde jeg gjerne sett...

Anonym sa...

Så rart det var å se igjen stenhuset på bloggen din. Husker hvilket inntrykk det gjorde på oss da vi var der...
Siv

Jorid sa...

Siv: Ja, det var jo en spesiell opplevelse å få besøke Vestmannaøyene. Til tross for at vi ikke var så veldig heldige med været... Godt ingen av oss hadde flyskrekk :-)