27 februar 2007

Inni mitt hode

Det er kaldt ute, jeg er sur og lei. Jeg er ferdig på jobb og jeg vil hjem. Med en gang. Men jeg må innom en butikk og handle på veien. Dette er en usensurert utgave av stygge tanker som raste gjennom hodet mitt inne i butikken. Jeg er glad for at vi har en innebygd sensurinstans som hindrer visse ord i å komme ut over leppene. Men så er jeg heller ikke alltid så sur når jeg er ute og handler, altså...

Jeg tar en av blå handlekurvene. Riktig så uappetittlig, som vanlig. Bunnen er gjengrodd av gammel dritt. Kolonialmajor Rema-Reitan, du burde investere noen av millionene dine i såpe og vann. Det ser jo ut som en svinesti her.

Hva var det jeg skulle ha igjen. Jo, noe til middag. Det er jo helt umulig å finne fram i denne fordømte butikken, det er rot overalt. Hvordan er det i det hele tatt mulig å lage en så lite tiltalende butikk?

Får ta meg en tur bort til frysedisken. Jeg visste det. Pizza Grandiosa, Pizza Grandiosa og atter Pizza Grandiosa. Hvordan orker folk å sette tennene i de greiene? De har jo fader meg ingenting her. Hvorfor er alt mye bedre i Sverige? Vi er jo mye rikere enn svenskene og enda har vi ikke råd til å holde oss med skikkelige matbutikker. Jeg er sikker på de hadde bedre butikker enn dette i Sovjetunionen.

Hvorfor går den ungen her og subber mellom frysedisken og syltetøyhyllen? Det burde vært forbudt å ta med barn inn i butikker. Jeg har sett at de noen steder har begynt med "hundehi". Man dytter hunden inn i et bur, putter på ti kroner og så sitter den der og venter mens herren er inne og handler. "Barnehi", det hadde vært noe, det. Der ramla smukken ut av truten og ned på gulvet ja. Grabbe tak i den og inn i munnen igjen. Herlig. Bare cirka tjue tusen bakterier. Det er deg vel unt, barnet mitt.

- Ja, jeg har veldig bra følelse altså. Jeg tror det er gode muligheter for at jeg får den.
Jeg hater folk som snakker i mobiltelefon! Jeg håper virkelig ikke du får den jobben. Hvem er det som vil ansette noen som ikke engang klarer å gå samtidig som de snakker i telefonen? Og du er jo ikke mann engang!

Akkurat ja, jeg visste det! Ikke engang noe så enkelt som kaffe. Jeg finner pose etter med kokekaffe og ingen som er filtermalt. Kokekaffe! Det er da vel ikke et menneske på under åtti år som kjøper kokekaffe.

Hvorfor må den kjerringa hele tida gå i veien for meg? Kan ikke pensjonister handle på tider av døgnet når vi andre er på jobb. De har jo tida fra ti om formiddagen og helt til klokka fire om ettermiddagen. Og så må de på død og liv ut og handle ! Og så stoppe opp akkurat der hvor folk skal passere. Det er bare så typisk norsk dette med å stille seg i veien; rett foran en dør, midt i rulletrappa. Hvorfor bor jeg ikke i England? Walk left, stand right. Det kan ikke sies bedre.

- Fi faen. Se på den'a. Jeg vil ha den.
Herregud, hvor vanskelig kan det egentlig være å uttale y-lyden? Fitte rakker'n. Kommer det noen og sier skjøttkaker nå, så smeller det. Ta godteposen din og stikk!

Og så det gamle trikset med å sette den melka som har lengst holdbarhetsdato innerst. Som om jeg ikke vet om dette! Hvor dum tror de egentlig jeg er? Er det for mye forlangt når man stort sett bare bruker melk til å ha i kaffen lørdag og søndag at den er så fersk at den holder seg en uke?

- Det blir 102 kroner.
- Du har ikke to kroner?
Selvfølgelig har jeg ikke to kroner i smått. Hadde jeg hatt det, så hadde jeg vel gitt deg dem. Er du helt idiot eller?

Jeg putter varene i posen og går. Hvorfor skal jeg forresten betale 1 krone for å gå rundt og reklamere for denne elendige butikken? Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Vi finner oss i altfor mye i dette landet.

Det ble forresten ferdigmiddag fra Fjordland. Den kjøttsuppa var faktisk ikke så verst.

15 kommentarer:

Jill sa...

Humret godt her nå. KAN være jeg kjente meg godt igjen i mye av dette, ja. Det er virkelig helt utrolig så dårlig utvalg man har i de fleste matbutikkene her til lands, må innrømme at jeg var glad ("var" fordi jeg jo har flyttet) det ligger en Meny-butikk på Carl Berners plass, der er det tross alt litt bedre utvalg enn de fleste av disse andre kjedene som tror folk kjøper hva som helst bare det er billig nok. Og det gjør jo mange... Men så veldig billig er det nå vel heller ikke.

Tror forresten jeg blir mest irritert over treghet inne i butikker. Og da snakker vi treghet av alle slag - folk er sene til å finne pengene de skal betale med - "oi, jeg skal visst betale, men jeg aner ikke hvor lommeboka er", tenker de 5 minutter etter at alle varene er slått inn; mannen foran har dessverre fem kroner for lite og må legge tilbake noe, så da må kassamannen/-damen plinge og vente og vente på at en eller annen viktigper skal komme med en nøkkel som kan låse opp apparetet og dermed kan man få slått inn retur og slått det hele på nytt igjen; kassamannen/-damen jobber i slow-motion; kassamannen/-damen må ta telefonen som ringer og har dessverre ikke tid til å jobbe; kassamannen/-damen MÅ snakke med en annen ansatt og de har ikke tid til å slå inn varene; damen/mannen foran har glemt en ting idet alle de andre varene er slått inn og skal BARE løpe og hente en bitteliten ting helt innerst i butikken... Å! Å! ÅÅÅ! Blir jeg irritert da? Jepp! Jeg liker at ting går fort. Gjerne fortfilm. Det hadde vært bra.

:-)

Hobbyfilosofen sa...

PMS? Eller bare en generelt dårlig dag? (du behøver ikke svare... ;-)

Kjenner meg veldig godt igjen!

Og enkelte ting er faktisk bedre i Sverige, ja... Tenk deg å handle lørdag eller søndag kveld, når det neste ikke er andre kunder. Deilig. Da snakker vi ikke om 4-5 tiden, men 7-8 tiden... Stenger vanligvis ikke før 9... Og, enda bedre, handle med ShopExpress, så "beamer" du strekkodene på varene selv og det lille apparatet viser hva du har handlet og hvor mye du har handlet for. Når du kommer till kassen "beamer" du en spesiell kode, trekker kortet og slår koden, så er du ferdig. Du kan handle uten å behøve å forholde deg til en eneste levende person... Og alt koster halvparten av hva det gjør i Norge... ;-)

Jorid sa...

Og så de som bruker en halvtime på å putte lommeboka ned i veska - mens varene ligger der og venter på å bli pakket i posen sin. Og dine varer venter på å få komme ned på båndet... Det er irriterende, det! Ja til fortfilm!

Jeg tyr til den (forholdsvis) nye ICA-butikken på Kiellands Plass. Den er ikke så gal...

Hobbyfilosofen: PMS? Pyse Med Supermanndrakt...eller noe sånt? Tror ikke det. Ikke en dårlig dag engang, bare en dårlig halvtime...
Ja, det er det jeg sier; alt er bedre i Sverige! Nesten så man får lyst til å ta seg en "harrytur" til det forjettede land :-)

Anonym sa...

Jeg er så enig! Godt å høre at jeg ikke er alene om å ha alle disse ergrelsene. Å handle på Rema eller Rimi er noe av det minst appetittvekkende jeg gjør.
Etter at jeg flyttet til Kristiansand, er det vidunderlig å ta en handletur til Danmark hvor kjøttet er mørt og billig og leverposteien faktisk smaker som om den er laget av lever.
Siv

Mdm Bricolleur sa...

Hahaha, akkurat sånn er jeg også når jeg handler! Litt fordi jeg ikke liker å handle, og litt fordi jeg bare har tid når alle andre også har tid.
Og så kommer alle tankene man heldigvis ikke tenker höyt...
("Må du gå så j##%&¤la sakte, du har förtiörti poser og handlekurver og sperrer hele korridoren.")
Jeg liker ikke shopping heller, det er alt for mange dumme folk i byen. For ikke å snakke om turister. DE går sakte de!
Forresten finnes det en dårlig ting med svenske butikker; de har så ekkelt bröd. Sirup i alt, usj.
Heldigvis går irritasjonen over når jeg kommer hjem :-)

Plask sa...

Ha ha ha!
Sånn er jeg når jeg handler:
"Hei du, mannen foran meg - nå åpner de en ekstra kasse, og det er jo din tur først" og "fnis fnis, disse søte pensjonistene som ikke vet hvor de finner rompa si en gang"..
Choose your battles :-)
Men nå har det seg sånn at jeg handler i en butikk der det veldig sjelden er kø, og grønnsakene oftest er friske. Og billige.

:-) Plask (som sikkert får mange på nakken nå....)

Jorid sa...

Siv: Og nå glemte du den billige vinen! Hm..kanskje man får ta seg en «harrytur» til Danmark i stedet. Eventuelt en tur til Kristiansand når snøen har smeltet ;-)

Mdm B: Turister er jo et sant mareritt...
Da skal jeg glede meg over at ikke riktig alt er mye bedre i Sverige :-)

Plask: Tenkte jeg det ikke: Du er en sånn som alltid er snill og positiv til det meste :-) Jeg tror forresten du får røpe hvor den butikken din ligger!

Inkan sa...

hahaha, det var en "anti-dag" du hade;)
Man kan dele in dagerna sine i "guldkantade", "anti", "lagom" och resten er de vanlige dagarne med både sol og regn.

Klem på deg!

Julie K sa...

ha ha ha skulle tro det var jeg som hadde skrevet disse radene.
I mitt hode har jeg ofte slike tanker også, dessverre : )

Katrine K sa...

Haha, dette var morsom lesning, kan se det for meg!
Jeg liker faktisk litt å stå i kø og betrakte alle de rare menneskene, jeg...
Tar meg ofte veldig god tid i butikken, går rundt og drømmer.
Men, bevares, jeg har mine dårlige dager, jeg og.
Noen ganger blir jeg kjempenervøs ved kassa for at jeg skal finne lommeboka, huske koden og finne penger og slikt...da er det skummelt med en lang kø bak seg.

Jorid sa...

Inkan: Det var en bra inndeling! Det gjelder vel å ta godt vare på de gullkantede, for det er vel ikke SÅ mange av dem...
Kram :-)

Julie: Glad vi er flere "syndere" :-)

Katrine: He-he, så du er en av de som står der og roter i veska, ja ;-)
Jeg syns det er best å sitte på kafe og SE på at andre står i kø...

Anonym sa...

Snøen smelter raskt nå... ;-)
Siv

Pia sa...

Hehe.. jeg kjenner meg veldig godt igjen her. Det er lett å bli litt irritert over alle disse folkene som går og står i veien overalt, som om det er deres eneste oppgave her i livet... grrr...

Enig... Kjøttsuppa er ganske bra ;-)

Jorid sa...

Siv: Da kommer jeg snart, da :-)

Pia: Kjøttsuppa er den beste. De rettene med potet er uspiselige. Det er nok best å lage seg litt skikkelig mat selv, når alt kommer til alt...

Anonym sa...

Du lurer på hvorfor du betaler 1 krone for posen med butikkens logo. Her er svar... Tanken bak dette er for at kundene skal bruke posene om igjen med tanke på miljøet og derfor la være og kjøpe pose etter pose....