20 mars 2007

Mitt skip er lastet med bøker...

Jeg er blitt utfordret av Jill til å svare på noen spørsmål om bøker. Ettersom jeg bare er sånn måtelig glad i utfordringer, men veldig glad i bøker, klarte jeg selvsagt ikke å si nei.

1. Hvor mange bøker har du?
Ettersom jeg er flinkere med bokstaver enn med tall, blir svaret "vet ikke". Jeg vet bare at det er mange. Altfor mange. De eter seg innover i leiligheten og har for lengst også okkupert kjellerboden. Jeg har en jobb som gir meg god tilgang på nye bøker. Gratis. Det betyr imidlertid ikke at jeg har sluttet å kjøpe bøker, jeg har bare gått over til å kjøpe bøker på andre språk enn norsk. Som engelsk. Og svensk. Til og med en og annen bok på italiensk.

2. Hvilken bok var den siste du kjøpte?
Jeg tror neppe det var den siste (hvis jeg da ikke kommer til å dø før jeg vet ordet av det), men den foreløpig siste jeg kjøpte, kjøpte jeg i dag og det var Falling Angels av Tracy Chevalier. Den fikk jeg nylig anbefalt av Spectatia.

3. Hvilken bok var den siste du leste?
Bodil Malmsten: Det är fortfarande ingen ordning på mina papper
Den er herved anbefalt.

4. Nevn fem bøker som har betydd mye for deg, og som du har lest mer enn tre ganger.
Ojdå. Jeg har en målsetning om at bare bøker som er så bra at de kan leses mer enn én gang skal få permanent oppholdstillatelse i bokhyllen. Foreløpig er jeg milevis unna målet, av den enkle grunn at de fleste bøkene har jeg ikke lest ennå... Men når det er sagt, har jeg ingen problemer med å kvitte meg med dårlige eller halvgode bøker.

Det er en del bøker jeg har lest to ganger, men tre ganger...

Meindert de Jong: Kinesergutten Tien Pao. Da jeg gikk på barneskolen, gjorde denne boken så sterkt inntrykk på meg at jeg tror sikkert jeg lånte den mer enn tre ganger på skolebiblioteket. Siden har jeg lest den om igjen som voksen, og den bestod faktisk prøven.

Ragnhild Jølsen: Rikka Gan. En periode var jeg nesten besatt av denne romanen og har kanskje til og med lest den mer enn tre ganger...

Knut Hamsun: Victoria. Det er nok bare å innrømme at jeg sikkert har lest denne tre ganger. Kanskje en bagatell i Hamsuns forfatterskap, men en svært vakker bagatell. Og jeg gråter alltid når jeg kommer til slutten og leser Victorias brev til Johannes...

Emily Brontë: Wuthering Heights. Slett ikke umulig at jeg har vært gjennom denne tre ganger, i og med at den også var en del av pensum da jeg studerte litteraturvitenskap. Pluss sett filmen...

In italiano. Grammatica italiana per stranieri. Denne har jeg terpet på og terpet på. Og terper stadig på...

9 kommentarer:

Spectatia sa...

Nei, men så moro at du har kjøpt Falling Angels allerede! :-)

Og så tipser jeg litt til, i tilfelle du ikke visste at Bodil Malmsten har en blogg: http://www.finistere.se/

londongirl sa...

Jag kan inte heller komma på hur många böcker jag har! Hur skulle det gå till? Böckerna är ju överallt. Jag har till och med gjort ett "bibliotek" i ett av rummen till böckerna. Men tror inte att det räcker. Här finns böcker och bokhyllor precis överallt utom i bad och duschrummen. ;-)

Spectatia sa...

Italiensk er vakkert, forresten. Bare det er en grunn til å lære seg å snakke det. Dessverre husker jeg selv ikke spesielt mye fra kveldskurset jeg gikk: http://spectatia.blogspot.com/2007/03/italienska-krokodiler.html

Jill sa...

Så hyggelig at du tok utfordringen! Og veldig spennende å lese svarene dine. Så du har også måttet sette bort bøker, ja. Jammen godt det ikke bare er meg. Jeg synes i grunnen det er fryktelig, for jeg liker å ha mange bøker oppe, skulle gjerne bodd i et bibliotek, tror jeg. Trenger ikke nødvendigvis å lese dem, tror bare bøker er min favoritt-ting...

Sånn omtrent på videregående, prøvde jeg meg på både Victoria og Wuthering Heights og jeg er veldig redd jeg ikke kom halvveis engang før jeg la dem bort... Kan de være bedre i voksen alder?

Å, det er så mye man bør rekke over å lese! Når jeg blir veldig rik, skal jeg sette av flere år til bare å lese. Gleder meg :-)

Jorid sa...

Spectatia: Jeg er ikke vond å be når det gjelder å kjøpe bøker, skjønner du :-)

Har vært innom og tittet på bloggen til Bodil Malmsten innimellom. Ikke dum, den dama.

Italiensk ja, det er virkelig et vakkert språk. Dette semesteret har jeg ikke gått på kurs, og nå merker jeg at jeg allerede er i ferd med å glemme det lille jeg kunne. Men jeg skal skjerpe meg, for jeg SKAL lære det!

Londongirl: Ha-ha, bra det er flere som blir "invadert" av bøker :-)

Jill: Har vanskelig for å si nei til noe som har med bøker å gjøre :-) Jeg må også ha masse bøker rundt meg, minimalisme er visst ikke helt min stil...

Hvis du ikke kom gjennom Victoria og Stormfulle høyder på gymnaset, skal du absolutt ikke prøve deg på dem nå. Du kommer bare til å fnyse av dem... Dette er typiske "ungdomssynder". Jeg elsker Hamsun på grunn av språket, og Brontë fordi jeg liker sånne skrekkaktige, gotiske romaner fra gamle England.

Ja, tenk på alt vi IKKE har lest. Vi må bli rike FORT!

Peter Madison sa...

hmm...jag läser pinsamt lite böcker...min bror är författare och han har givit ut 4 böcker varav jag bara har läst hans första, debutromanen som heter Månskensligisten. De andra böckerna är en romansvit om Djinghis Khan...som jag fortfarande inte läst. Skämmes på mig!! Själv komponerar jag ju musik...:)

Katrine K sa...

En virkelig fin liste, selv om jeg ikke har lest alle. Victoria, ja, den burde jeg ha nevnt på min liste over bøker jeg har lest to gng, den er nydelig, det syntes jeg iallefall da jeg leste den for mange år siden.
Og, jeg vil også bli rik og få masse tid som kan brukes til lesing. Men, jeg er jo "besatt" av å skape selv, og har sjelden ro til å lese en hel roman. Jeg prøver å jobbe med meg selv for å bli flinkere til nettopp dette.

Jorid sa...

Peter Madison: Tror jeg må lese bøkene til broren din, var veldig fascinert av Djengis Khan en periode da jeg var yngre :-)

I og med at jeg selv er umusikalsk, blir jeg veldig imponert over at noen kan komponere musikk. Og jeg er helt avhengig av å lytte til musikk.

Trivelig at du fant veien hit, forresten. Jag tycker mycket om Sverige og svensker, forstår du :-)

Katrine: Ja, det er noe eget med Victoria. Selv om det jo er en temmelig banal historie, så er den så usannsynlig vakkert skrevet!

Og du er jo virkelig heldig som har evnen til å skape selv, det er en gave :-)

Peter Madison sa...

Hmm...du borde läsa min brors böcker då!!! Hans tredje roman om Djinghis kommer ut nu i mars/april...tror jag...!