12 mars 2007

Røykepause...

...eller rettere sagt bloggepause.

Denne uken skal jeg til Polen, til en by jeg ikke har vært i før: Gdansk.

I leksikon står det følgende om Gdansk:

Gdańsk, ty. Danzig, 6. største by i Polen, ved en tidl. hovedarm av Wisla, 462 000 innb. Byen er nevnt første gang 997. Ble hansaby 1360, stod på 1300-tallet under den ty. ridderorden, senere fristad under polsk herredømme. Fra 1793 under Preussen. Iflg. Versaillestraktaten fristat under Folkeforbundet fra 1920. 1933 fikk nazistene makten i byen og krevde tilslutning til Tyskland. Polen gikk imot dette, og spørsmålet førte til krigsutbruddet 1.9.1939, da Hitler erklærte Danzig for ty. område. 30.3.1945 ble G. erobret av russerne og innlemmet i Polen. Betydelig havneby, utførsel av kull. Store skipsverft, kjem. industri, traktorfabrikk. Universitet fra 1970. Badested, zool. hage.

Og mellom linjene i den tørre leksikonteksten befinner det seg sikkert en og annen hemmelighet som jeg kan jakte på...

Mannen som tar seg en røyk er forresten fra Krakow.

8 kommentarer:

Jill sa...

Du får ha en fin tur! Og kom vel hjem igjen - bååde til Oslo og bloggen!

Mdm Bricolleur sa...

Jeg har aldri vært i Polen, men jeg vil gjerne dit... God tur, Jorid!

Hobbyfilosofen sa...

Hm, når jeg tenker på Gdansk tekner jeg på Lech Walesa, Solidaritet og tidlig åttitall. Ser for meg en litt grå by med arbeiderkvarter og store fabrikker og skipsverft. Blir spennende å høre hvordan det egentlig er...

ingeborg sa...

Du er heldig, skulle ønske jeg kunne bli med, ha en fin tur!

londongirl sa...

Ha det gott och en fin resa önskar jag dig!

jdawg sa...

Härlig resa Jorid! Du reser runt som en globetrotter, bra att få lite tips av dig.

Anonym sa...

Hi:) Håper du har fine dagar i Gdansk... Det var ett flott foto på mannen med cigaretten... även om jag inte tycker om cigaretter

Jag har startat en helt ny blogg -lite i smyg...så jag tassar runt försiktigt.

Inkan med ny adress:
http://blaafaagel.blogspot.com/

Jorid sa...

Jill: Takk for det! Det var en bra tur :-)

Mdm B: Polen er så absolutt et spennende land å besøke, stort og veldig variert. Gdansk kan anbefales :-)

Hobbyfilosofen: De har kjøpt seg malerskrin :-) Men det skipsverftet er virkelig svært! Hadde veldig lyst til å komme meg innenfor gjerdene der og ta de store kranene i nærmere øyesyn, men det sto en streng mann med bart og passet på. Det var ikke Lech Walesa...

Ingeborg: Du får bli med neste gang :-)

Londongirl: Takk - og det ble en fin reise til en vakker by!

Johnny: Tycker mycket om å reise, det er nok den rastløse sjelen...

Inkan: Det var fine dager i Gdansk, kommer helt sikkert til å reise tilbake dit igjen. Så bra at du er tilbake med ny blogg :-)