30 mars 2007

Selvportrett med dobbelthake

Hvis man befinner seg alene på et hotellrom og ikke helt vet hva man skal ta seg til, kan man blant annet finne på å ta bilde av sitt eget speilbilde i glassplaten på skrivebordet. Det var da jeg gjorde det at den åpenbarte seg for meg: dobbelthaken. Den kom virkelig til sin fulle rett der på skrivebordet. Det skal sies at det ikke står så mye bedre til lenger ned heller. Magen kjennes som en altfor løs og uformelig bolledeig. Det trengs visst oppstramminger og oppussinger både her og der.

«Som en gullring i et svinetryne er en fager kvinne som er uten forstand», står det å lese i Bibelen (Salomos ordspråk, 11.22)

87 år gamle Benoîte Groult, fransk forfatter og feminist, er ikke enig:
– Det holder ikke å være intelligent! Jo, for menn gjør det det. Men ikke for kvinner, vi må i tillegg være elegante, sjarmerende og vakre for å lykkes, hevdet hun da jeg intervjuet henne i forbindelse med at hennes roman Stjernetasten ble lansert i Norge. (Anbefales; det er en morsom bok om å bli gammel.)

Jeg prøvde meg med en innvendig om at skjønnheten kommer innenfra, til tross for at jeg selv også for lengst har gjennomskuet dette som det reneste sprøyt. Jeg ble selvsagt blankt avvist.

– Det er urettferdig, men sånn er det, påsto feministen.

Så har man penger til overs, bør man altså bruke dem til å løfte ansiktet mot nye høyder. Det gjelder særlig kvinner over 45 år som har mistet, eventuelt ikke funnet, mannen i sitt liv. Greit nok å være briljant, men det er altså ikke noe sjekketriks.

– You can keep them, but not hook them, hevdet 87-åringen.

Bare for å ha sagt det, så er jeg under 45.

Selv heller jeg til en annen – og langt billigere – løsning enn å legge seg under kniven. Jeg har tenkt å bare lukke øynene når jeg går forbi speil eller andre flater som har den egenskapen at man kan kjenne seg igjen i dem. Ulempen er selvsagt at jeg kan komme til å smelle rett inn i en glassdør og bli erstatningsansvarlig, og så må jeg ut med en hel masse penger likevel. Hvis det da ikke er snakk om hell i uhell: Jeg blir så ille kvestet idet jeg møter meg selv i døra at jeg får en ansiktsløftning på trygdekassens bekostning.

I mellomtiden velger jeg å la være å bytte ut de litt for svake kontaktlinsene.

10 kommentarer:

Spectatia sa...

It's a matter of perspectives, eller no'. ;-)

Eller som man sier til barn "Det er bra å kjede seg, da blir du mer kreativ." He he! Det funker. :-)

Jill sa...

Dobbelhake og mage som bolledeig? Nei, nå tuller du fælt, Jorid. Jeg har i alle fall ikke sett noe til det på deg :-)

Det er pussig det der med at det kan holde for en mann å være intelligent, mens en kvinne må ha det ytre også. Kanskje kan man komme seg bort fra dette, ettersom tiden går og det blir lenger og lenger siden kvinner var mannens eiendom, noe han kunne vise fram og som stelte huset for ham? Det er lov å håpe. Men så tenker jeg på Hollywood og der er det ikke store forandringene på dette området, gamle menn og unge vakre kvinner ... Hm.

Det er vel bare å si seg enig med Benoîte Groult, det er urettferdig. Jepp.

Plask sa...

Jeg har den perfekte løsningen. Hva med å jogge litt en lørdags formiddag?

;-)

Katrine K sa...

Du har vel ikke dobbelthake eller mage, jorid, du tuller! (Jeg tror de aller fleste har dobbelhake hvis de ser seg selv undenifra...)
Men skjønner poenget med at menn kun kan klare seg med intelligensen sin. Naturen er alltid urettferdig.
Men det høres igrunnen ganske koselig ut med en mage som en liten bolledeig...

Hobbyfilosofen sa...

Det er jo mye annet enn utseende som er viktig. Kommunikasjon, humor, intellektuell stimulans og sjarm for å nevne noe. Uten disse egenskapene spiller det ingen rolle hvordan man ser ut. Med disse egenskapene gjelder det bare å finne en som aksepterer hvordan man ser ut og som ser gjennom vårt ytre skall og inn i vårt indre. Og da tenker jeg ikke på blod og gørr og sånt, men personligheten...

Inkan sa...

ha,ha dubbelhaka -vart då? fniss och lite mjuk mage... he,he

Ut och motionera jenta - och sluta med godiset:)
Jag har inte ätit godis på flera år - bara mörk choklad och det smakar himmelskt gott till rött vin. mmmm

Men äta lite mindre, dricka mer vatten och minst 30 minuter snabb motion varje dag gör susen.

Klem!

Inkan sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Jorid sa...

Spectatia: He-he, ja kjeder man seg, MÅ man jo før eller siden finne på noe... :-)

Jill: Dobbelthake og bolledeigmage er sånt som kommer snikende sakte men sikkert, u-hu...
Visst er det urettferdig, og menn slipper jo lettere unna med utseendet når de blir eldre også. "Et stenk av grått ved pannen" går for å være sjarmerende og voksende mage blir kalt "pondus"....

Plask: He-he, ja vi får nå se da, om joggingen hjalp... Trivelig var det i alle fall :-)

Katrine: Nja, jeg liker nå best ferdigstekte boller... :-)

Hobbyfilosofen: Absolutt enig i at personligheten er den viktigste, men den er jo ikke alltid så lett å få øye på før man blir kjent med folk. Og når man ikke kjenner folk, er det jo det ytre man fort "dømmer" ut fra.

Inkan: Det er ganske sjelden at jeg spiser godis, så jeg mistenker at det er rødvinen sin skyld... Men nå har jeg begynt å mosjonere, så nå kommer nok alt som er dobbelt til å forsvinne :-)

swedette sa...

Äsch, det är väl bara att börja tycka om dubbelhakor, vetja!

Jorid sa...

Swedette: Ha-ha, ja det er nok den enkleste - og kanskje beste - løsningen :-)