16 april 2007

Linjegods

For mange år siden la et barn øret sitt tett inntil en telefonstolpe. Lyttet. Det brummet der inne, og opp fra dypet steg det et rop. Strengene der oppe under himmelen tok ropet med seg, fraktet det videre ut i verden. Langt av gårde bar det, lenger enn barnet rakk å tenke.

Det suste i strengene der ropet for fram. Det vekket en nattevakt som hadde sovnet på post og skremte vekk en kråke som satt i et tre og trodde den sang. Ferden gikk i rette linjer og på kryss og tvers, og av og til i krappe svinger og i buer. Som linjene i en håndflate, som grensene på et kart.

Flere år og mange linjemil senere dukket ropet opp i et land barnet ennå bare hadde sett på en globus. Ropet hadde nesten ikke krefter igjen da det fikk se en ung mann stå ved siden av en jevnaldrende kvinne. Den unge mannen skulle til å si noe, men nølte. Ropet rakk akkurat å hviske den unge mannen noe i øret før det mistet pusten og døde. Og plutselig forsto den unge mannen hva han hadde å gjøre.

9 kommentarer:

Spectatia sa...

Altså, man blir litt ordfattig selv når man skal beskrive hvordan man opplever fine tekster. Men fin var den, mye mer enn fin liksom... :-)

Katrine K sa...

Vakkert og poetisk, Jorid!

Jill sa...

Å, så sluttet det der? Hva, hva, hva, var det han hadde å gjøre? Det var en utrolig flott tekst, Jorid!

Lothiane sa...

Veldig flott - jeg slutter meg til de andre. Men jeg blir også sittende igjen med et ønske om få vite HVA!? :)

Spectatia sa...

Jeg er en sånn som synes den blir ekstra fin bare for at vi ikke får vite "hva". Rart, ikke sant?

Jorid sa...

Spectatia: Det var fint sagt :-)

Katrine: Takk, min venn :-)

Jill og Lothiane: Takk! Hmm...jeg lurer litt selv også, på hva han måtte gjøre...

Spectatia: Jeg er litt sånn jeg også :-)

Mdm Bricolleur sa...

Nå kan vi skape vår egen historie om hva som ble hvisket inn i öret hans.

Jorid sa...

Mdm B: Og tenk så mange forskjellige historier det kan bli :-)

Anonym sa...

Fint, ja, men hva har dette med Linjegods å gjøre ?