23 april 2007

Verdens bokdag

I anledning Verdens bokdag velger jeg å slå et slag for en dikter som kanskje ikke blir så mye lest lenger: Hans Børli (1918-1989). Han var født i Eidskog og vokste opp på en avsidesliggende husmannsplass. Etter å ha avsluttet folkeskolen, jobbet han størstedelen av sitt liv som skogsarbeider i hjemtraktene. Derfor har han fått benevnelsen "skogens dikter" - selv om han skriver om mye annet også.

Lengselen

Den som har lengselen i seg
er aldri fattig.
Lengselen kan legge
en blå kongekappe
selv over tiggerens
magre skuldrer.

7 kommentarer:

Inkan sa...

Takk för lesetips!
Hans Børli er helt nytt navm for meg. Men det är fint att ha oleste poeter:)

Ha en fin Bok-Dag!

Pia sa...

Tøft bilde, er det fra den mystiske plassen vi oppdaget i fjor sommer?

Hobbyfilosofen sa...

Hm... min norsklærer var opptatt av Hans Børli. Han likte enkelheten kombinert med kraft og uttykksfullhet, tror jeg, om jeg ikke husker helt feil... Får minner fra norsktimene å smyge seg tilbake...

Lothiane sa...

Åh ja.... Jeg er så glad i Hans Børlis dikt. De er virkelig fine, nære og vare... Jeg har samlingen stående i bokhylla samt en kassett med dikt han har lest inn.

En av mine favoritter er Junikveld.

jdawg sa...

vackert jorid. undrar hur den låter på svensk...

Jorid sa...

Inkan: Ja, det er alltid spennende å oppdage nye forfattere. Og jeg har jo fått flere nye bekjentskaper gjennom å lese din blogg :-)

Pia: Jepp, det er den mystiske parken i Gamlebyen!

Hobbyfilosofen: Han var nok en bedre norsklærer enn det jeg var. Tror ikke jeg nevnte Børli med et ord i løpet av min korte karriere...

Lothiane: Jeg har samlingen stående i hylla jeg også :-) Skal lese Junikveld!

Johnny: Den låter nok enda vakrere på svensk tror jeg :-)

jdawg sa...

nja, det har jag svårt att tro:-)