23 mai 2007

Kostbar katt

En kald januarkveld i 1988 puttet noen en kattunge inn gjennom innleveringsluken på Spencer Public Library i Iowa. Da de ansatte fant ham morgenen etter, bestemte de seg for å la ham få bo på biblioteket. Han fikk navnet Dewey Readmore Books og ble en del av staben.

Dewey sørget også for å gi biblioteket mye oppmerksomhet, og ble portrettert i både lokale og nasjonale medier. Han var også med i en dokumentar om bibliotekkatter.

Dewey døde 29. november i fjor av magekreft. Han døde i armene på biblioteksjefen, elleve dager etter at han hadde feiret 19-årsdagen sin.

Denne rørende historien om bibliotekkatten Dewey skal nå bli til en bok – som et amerikansk forlag har betalt svimlende 7.5 millioner kroner for å få rettighetene til. Kattememoarene er ennå ikke skrevet, men rettighetene er allerede solgt til flere andre land. Deriblant Norge. Boken kommer ut på Damm forlag, men blir sannsynligvis ikke å finne i bokhandelen før i 2009.

Men man kan jo begynne å glede seg allerede...

Mer om Dewey kan man lese her.

14 kommentarer:

JULIE K sa...

Oj for en rørende historie : )

Katrine K sa...

Fin og rørende historie, og jeg fikk visst aldri kommentert ditt innlegg om NY, men det høres ut som en fantastisk by, og du skildrer så bra, som alltid!

Plask sa...

Jeg gleder meg også allerede! Høres ut som en bok jeg kan like.

(Og så slenger jeg meg på det Katrine skriver - jeg er forferdelig dårlig til å kommentere når jeg ikke er helt sikker på hva jeg skal si....)

:-) Plask

Spectatia sa...

For et fantastisk navn på en bibliotekskatt! :-) Do we read more books... He he!

Plask sa...

Ha ha, jeg skjønte det ikke før nå :-)

Jill sa...

Flott navn han hadde, han katten. Håper boka blir bra!

Skorpionkvinnen sa...

Dere vet det sikker ( i hvert fall Jorid...) men Dewey er jo navnet på ham som klassifikasjonssystemet til de fleste folkebibliotek er kalt opp etter, Dewey Desimal Classification. Så her blir det en dobbelt-betydning.
Jeg ønsker meg en bibliotek-katt!!

Spectatia sa...

Aha! Enda morsommere! :-)

Inkan sa...

Det var en rørende historie -jeg hade hørt litt om katten tidigare genom slekta jeg har i Iowa - denne katten blev berømt over hele Iowa og sen over hele USA.
Den hade ett langt liv og ble meget ompysslad og elsked:)

jdawg sa...

åh vilken ljuvlig historia! hoppas den blir på svensk också...

Anonym sa...

Utrolig morsom historie, spesielt for en bibliotekar. :-)
Siv

Jorid sa...

Julie: Ja, jeg ble helt revet med da jeg leste om ham...

Katrine: Takk, snille du :-)

Plask: Tror nok du kommer til å like den boken, du også, ja :-)

Spectatia: Det var en fin tolkning, syns jeg :-)

Jill: Håper også det blir en bra bok ut av det. Jeg venter i spenning :-)

Skorpionkvinnen: He-he, ja Dewey er en kar jeg har slitt litt med å like... Så hyggelig det hadde vært hvis du fikk deg en bibliotekkatt! Møtte en bibliotekkatt en gang jeg besøkte et bibliotek i Riga.

Inkan: Så morsomt at du hadde hørt om denne katten fra før :-)

Johnny: Jeg tror nok ganske sikkert at den kommer på svensk også. Da kan du lese høyt fra den for katten din :-)

Siv: He-he, ja jeg syns nå egentlig katten hadde fortjent bedre enn å bli oppkalt etter den skrekkelige Dewey... :-)

Koselig koselig sa...

For en flott historie :)

Jorid sa...

Koselig: Ja, det er en rørende historie som det skal bli morsomt å lese mer om i bokform. Koselig at du stakk innom, forresten :-)