14 mai 2007

Søtten heller!

Utenfor vinduet mitt er det hektisk aktivitet i kveld. Svære maskiner er i sving og vasker og børster asfalten så den blir skinnende ren til 17. mai. Et dusin biler er tauet bort, og det har vært riktig så livlig i en ellers stille gate. Jeg setter for så vidt pris på denne årlige tildragelsen, jeg skulle bare ønske de hadde ventet med det til 18. mai, for det er jo da det virkelig trengs.

Der jeg bodde før, ble jeg vekket av et musikkorps som sto utenfor soveromsvinduet ved 07.00-tiden 17. mai og spilte "Ja, vi elsker dette landet" så det ga gjenlyd mellom blokkene. Det låt ikke videre vakkert.

Her jeg bor nå kan jeg ligge i sengen og høre noen spede røster synge nasjonalsangen på Henrik Wergelands grav kl. 08.00. Det er til å leve med. Jeg kan faktisk strekke meg så langt som til å si at det er ganske søtt.

Men jeg må innrømme at jeg har et problematisk forhold til 17.mai-feiringen. Jeg takler ikke helt alle disse bunadkledde menneskene som toger gjennom gatene med flagg og faner og høyrøstet gir til kjenne hvor høyt de elsker dette landet. Ikke misforstå, jeg er glad i denne verdens utpost jeg også. Jeg priser meg lykkelig over å ha trukket vinnerloddet; det er ikke alle forunt å bo i et av verdens rikeste land. Men denne voldsomme hyllesten til Annerledeslandet, Utenforlandet. Denne dyrkingen av det norske. Jeg vet ikke om jeg syns det er så mye å rope hurra for...

Så på selveste nasjonaldagen pakker jeg kofferten og setter meg på flyet til Edinburgh. Det pussige er at skottenes nasjonalfølelse, som ikke på noen måte står tilbake for den norske, ja den syns jeg bare er sjarmerende....

10 kommentarer:

Spectatia sa...

Trives kjempefint med å ha normal hverdag den søttende, jeg. Sverige er ålreit på den måten. ;-) Men hils Edinburg da! *grønn av misunnelse*

Spectatia sa...

Fullstendig off-topic, men jeg ser at du leser Mark Haddons nye. Den står på kjøpe-når-den-kommer-ut-som-engelsk-pocket-listen min. Jeg leste de første sidene av den ett eller annet sted og likte den spontant. Håper den er bra! :-)

Jorid sa...

Føler meg litt som en "landsforræder" som ikke liker 17. mai, men det får bare stå sin prøve... Neste år kommer jeg kanskje til Sverige :-)

Begynte på den nye til Haddon i går, og den virker veldig bra. Fantastisk humor, jeg lo så jeg ristet :-)

Spectatia sa...

Ja, ta en tur til Sverige isteden! Hvis du kommer til Stockholm må du bare passe på å holde deg unna Birger Jarlsgatan og Strandvägen, for der arrangerer den norske foreningen 17. mai-tog så man tror man har havnet i feil land når man ser dem.

Og da gleder jeg meg ennå mer til "A Spot of Bother". :-)

Skorpionkvinnen sa...

God tur til Edinburgh! Litt misunnelig jeg også, er fan av Alexander McCall Smith, og skulle gjerne vært en tur og "hilst" på Isabel Dalhousie ;-)

Spectatia sa...

Ble litt inspirert, jeg... :-)

http://spectatia.blogspot.com/2007/05/frimrkspoesi.html

Mdm Bricolleur sa...

Jeg synes det er ganske fint med 17. mai i Norge, bare jeg kan gå vekk når det blir for mye flagg og pölser og russ. Men i utlandet synes jeg det er kjempeflaut. Folk som går rundt i bunad i New York, Stockholm eller Madrid? Nei takk du. På 17. mai er jeg svensk i Sverige...

Katrine K sa...

Høres deilig ut å dra til Edinburgh...god reise!

Katrine K sa...

Og gratulerer med nominasjon til ukas blogginnlegg i sonitus. Jeg har stemt på deg!

Jorid sa...

Spectatia: He-he, ja jeg får holde meg mer i utkanten av Stockholm, der det ikke vanker så mange nordmenn...

Det var noen flotte skotske frimerker :-)

Skorpionkvinnen: Ja, det skal bli kjekt med en liten utflukt, Edinburgh er en av de fineste byene jeg vet om. Har ikke lest noen av bøkene til McCall Smith, men jeg har skjønt at han har mange fans i Norge :-)

Mdm B: Og nordmenn har jo en tendens til å poppe opp med flagget sitt på de utroligste steder rundt omkring i verden 17. mai, inkludert Sverige.. ;-)

Katrine: Oj, ante ikke at jeg var nominert til noe som helst - det var da en veldig hyggelig overraskelse :-) Og takk for at du stemte på meg!