24 juni 2007

Når det regner

Når det er lørdag og det regner ute. Regner uten stans. Da kan man ta på seg de blomstrete gummistøvlene, slå opp paraplyen man en gang kjøpte i Stockholm og som har små katter som motiv, og dra på ekspedisjon til en annen kant av byen. Først tar man én buss og så én til, og da havner man på den største av byens Fretex-butikker. Der hvor de har en stor bokavdeling man kan gå på skattejakt i.

Og jeg fant, jeg fant. Til sammen ni bøker som jeg betalte 150 kroner for:

Walt Whitman: «Sangen om meg selv»
Helge Torvund: «Avstanden er eit vipeskrik»
Alberto Moravia: «Mannen som ser»
Eric-Emmanuel Schmitt: «Mitt liv med Mozart»
Kiran Desai: «Guruen i guavalunden»
Aleksander Pusjkin: «Kapteinsdottera»
«Vendinger. Russiske og norske fortellinger»
En italiensk utgave av «Tusen og én natt»: «Le mille e una notte»
Astrid Tollefsen: «Hver dag er hos oss»

Astrid Tollefsen (1897-1973) var for meg et ukjent navn. Da jeg slo opp i litteraturhistorien, kunne jeg lese at ensomheten, rotløsheten og fremmedfølelsen midt i storbymylderet gir grunnstemningen hos Astrid Tollefsen.

Jeg begynner å bla i boken, og finner fine dikt. Som for eksempel “Før brevet lukkes”:

Før brevet lukkes
og navnet hugges i stenen,
skal alt være sagt.
Men ingen har lest
ord som er skygger av løv på veien,
og trette skritt i en frostnatt.

Blendet av lys ble øynene
og mørket sang som et hav
gjennom hjertet,
men ingen har lest ord
som er smerten i alle møter
og hendenes maktesløshet
foran skjønnheten.

Så gjør det ikke lenger så mye at det regner. Det gjelder bare å bruke regnet til noe fornuftig.

11 kommentarer:

Plask sa...

Åh ja! Helt enig! Jeg brukte regnværsdagen til å finne bøker på nettet. Datamaskinen er også god å ha når det regner. Litt mer kjedelig enn å traske ut med finfine gummistøvler og finfin paraply, men dog ;-)

Plask!

Jorid sa...

Spennende å lete etter bøker på nettet også! Ikke så veldig lenge siden jeg var på postkontoret og hentet en bokpakke fra Amazon... :-)

JULIE K sa...

Jeg liker faktisk regn jeg. Synes det er kjempegodt med slike regndager da man kan gå en tur ute eller bare gjøre kosesaker. Ha en god tur nordover : )

Spectatia sa...

God bruk av regnvær.

Livet har blitt hyggeligere på regnværsdager etter at noen kom på at gummistøvler og paraplyer ikke behøver å se kjedelige ut lengre. Mine er leopardmøstrede (gummistøvlene) og skotskrutete i mønsteret Black-watch (paraplyen).

Og moro med sånne bokfunn! :-)

Jorid sa...

Julie: Ja, noen ganger er det faktisk koselig med regn! Og takk - jeg skal vinke til deg fra flyet :-)

Spectatia: Helt enig, med alle de fine gummistøvlene og paraplyene som fins nå for tiden kan man faktisk glede seg til det blir regnvær :-)
Veldig morsomt å gå på jakt i bokhyllene på bruktbutikker!

Anonym sa...

Hvor ligger den Fretex-butikken? Ble fristet til å ta en tur.
Siv

jdawg sa...

jorid, jag gillar ditt sätt att använda tiden. blir glad av att läsa dina berättelser ur livet. de skänker glädje. hoppas solen kommit tillbaka nu. fast det kanske inte spelar så stor roll...du klarar dig nog bra ändå.

Jorid sa...

Siv: Den ligger i Ole Deviks vei. Jeg tok 21-bussen til Helsfyr og byttet til 76-bussen, som jeg tok til holdeplassen som rett og slett heter Fretex.

Johnny: Jeg fant solen i Nordland :-) Og velkommen tilbake fra Spanien!

Anonym sa...

Opps! Boka mi heiter "Avstanden er eit vipeskrik". Nå fekk eg meg ein god lått på ein laurdagsføremiddag!

helge t.

Jorid sa...

Oj! Hvordan kunne nå en slik feilskriving ha skjedd... Man rødmer og retter herved opp feilen. Og kan samtidig ikke la være å føle seg ørlite beæret over å ha bidratt til at dikteren fikk seg en god lått på en lørdags formiddag :-)

Anonym sa...

Elsker regn, Elsker mine nedbrettede seilerstøvler.... Noen som bruker slike, eller er det bare høye med møsnter som teller?