07 juli 2007

Etter regn kom sol


I fjor var ferien i nord preget av "ekstremvær". Akkurat som året før der igjen høljet det ned i ett sett. I år var det også en form for ekstremvær, men det var heldigvis i motsatt ende av skalaen. Sol, sol, sol! Med ett var øya i Nordland forvandlet til en sydhavsøy.

Jeg tråkket rundt på min gamle sykkel uten gir og opplevde veikantens fargefyrverkeri i form av markblomster i alle kulører og valører. Jeg så fjelltopper som speilet seg i blikkstille hav og rødmet kledelig da de møtte seg selv i et annet element.

Jeg så opp mot en skyfri himmel og tok feil av en måke og et Widerøe-fly på vei til Brønnøysund. Hvitt mot blå bunn. Senere skulle måkene holde meg våkne med sitt skvalder langt inn i den gjennomsiktige sommernatten.

Jeg kjente lukten av hav, en lukt full av bilder som allerede var lagret og ble kalt fram på nytt og bilder som ble skapt av øyeblikket. Havet som alltid forandrer seg og likevel stadig er det samme.

Jeg syklet forbi det samme gamle forfalne vesle huset med den stadig mer gjengrodde hagen. Det er lenge siden Konrad bodde her, men det går fortsatt under navnet Konrad-stua. Trå meg ikke for nære, sa huset, men jeg la kinnet inntil veggen og så byttet vi hemmeligheter, huset og jeg.

Det var så stille og alt gikk litt langsommere i varmen, bortsett fra bilene som skulle rekke ferja. Katten kom listende fram fra plassen sin under ripsbusken. Jeg klappet den og kom til å tenke på at for mange år siden var jeg en liten jente som løp rundt i dette landskapet. Et lite menneske som ikke tenkte på at alt en dag skal ta slutt. At de kjente ansiktene skulle bli borte ett for ett, forvandles til et kor av stumme stemmer. Som ikke forsto at naturen skulle komme til å ta tilbake det sterke hender en gang ryddet, at spor sakte skulle viskes ut og bli borte.

Men kanskje finnes stemmene i vinden, hvis man bare hører godt nok etter?

6 kommentarer:

Plask sa...

Åh! Magisk! Høres ut som en drømmeferie, spør du meg. Jeg hadde når som helst foretrukket dette fremfor en storbyferie. Når som helst.

Godt å ha deg tilbake :-)

Plask (som tror hun bor i samme bydel som deg, men hun er ikke helt sikker for det er liksom helt på grensa)!

Jorid sa...

Plask: Ja, det var nesten som å være i et eventyrland denne gangen. Og i dag drar jeg til et annet eventyrland: Irland :-)
Lykke til i den nye leiligheten!

Plask sa...

Oj, som du reiser :-)

God tur! (Og takk..)

JULIE K sa...

Åja du vet jo hva jeg synes om denne øya og områdene rundt. Lenge siden jeg har vært der nå, men savnet er der hele tiden. Så godt du hadde det fint der i nord : )

Spectatia sa...

For en herlig stemning både bildene og ordene dine formidler... Jeg er ikke en som har noen dragning til nordlige strøk, men du fikk meg nesten til å føle det sånn for en stund. :-)

Jorid sa...

Plask: Takk - det var en veldig fin tur. Irland er et fantastisk fint land :-)

Julie: Ja, jeg vet at en del av hjertet ditt befinner seg der :-) Og denne fine sommeren fikk meg selvsagt til å glemme alle regndagene jeg har opplevd der oppe!

Spectatia: Bare ta deg en tur, så blir du nok overbevist :-)