27 juli 2007

Husjakt

Et hus er ikke bare et hus. Et hus er også en fortelling, et kartotek over mennesker som har bodd og er blitt borte. Hvis hus kunne snakke...

Jeg ble litt inspirert av de fine husbildene til Jill tidligere i sommer, og viser derfor fram resultatet av min husjakt fra de fantastiske Aran-øyene på vestkysten av Irland.

Jo, det er faktisk et hus bak krattet her...


Ikke så bra utsikt herfra, heller...


Er visst bare fuglene som holder messe her nå for tiden


Den store verden er kommet til øyene også. Eller om det er en lyddusj damen sitter under?


For de mer romantisk anlagte

Noen som blir med og spleiser?

Kanskje kan vi låne penger i denne søte lille banken.

12 kommentarer:

Inkan sa...

Vilka underbara bilder! Hus är som du skriver något speciellt: de är en roman, en historia, en dikt. Hus er spennende, som tomantisk poesi, kärlekslyrik, sommarprosa och vinterkonserter.

Jeg har en bok med bl a gamla hus på Irland og dörrer og fenster i Dublin.

leselama sa...

Hus er veldig... veldig... vennlig?! Kan man si det, tro? Alle bilder med hus er gode å se på, på et vis. Disse intet unntak!

Selv er jeg også veldig fasinert av bilder av bare dører. Dører er hemmelighetsfulle, liksom... Hva leder de til? Kan de åpnes? Hva skjuler de? Hvem går ut og inn der? Dører altså. Spennende saker. ;-)

JULIE K sa...

Ja vist hus kunne snakke...... Kjempeflotte bilder av hus som helt klart har en historie. Jeg blir alltid litt små rar i hodet når jeg er inne i slike gamle hus. Jeg vil så gjerne se og høre hva som har skjedd i de ulike rom. Fantasien spinner vilt da ja he he.

londongirl sa...

Jättefina bilder! Hus kan verkligen vara speciella i sina karaktärer och i den miljön de befinner sig i.

Jill sa...

Det var noen fantastiske hus! Spesielt de to første. For ikke å snakke om utsikten til det aller første...

En liten kommentar til Leselama:
jeg også er veldig fascinert av dører. Og i det siste vinduer. Hvilke gardiner som er innenfor, hvilke blomster eller pyntegjenstander. Det ligger mange små historier dører, vinduer og hus

Spectatia sa...

Hus er spennende.

Får meg til å tenke på en bok jeg lese av Julie Myerson: "Home - The Story of Everyone who Ever lived in our House". Hun researchet fram alt som fantes å vite om de som hadde bodd i huset hun bodde i, og skrev bok om det.

leselama sa...

Jill: Jeg er helt enig. Det ligger noe hemmelig i det. Det samme som når man bare får vite deler av ting og dikter seg opp resten. Det er ofte delen er mer fasinerende enn helheten. Som om det er i detaljene ting skjer. Og det er vel det som fasinerer meg ved måten du ser på også. At du ved å se på denne måten forteller så mye mer. Mer enn alt.

Hm... dette ble rart, men jeg tror kanskje du skjønner? ;-)

Katrine K sa...

Jeg tror jeg blir med og spleiser på det huset..!
(flotte interessante husbilder, likte særlig det som var dekket av en stor busk)

Jorid sa...

Inkan: Den høres spennende ut den boken din, den skulle jeg gjerne tatt en titt på :-)

Leselama: Helt enig, dører er spennende saker!

Julie: Og visst er det fint med alt som kan åpne opp for fantasien :-)

Londongirl: Takk. Ja, hus har personlighet, de også :-)

Jill: Det var mange artige hus ute på Aran-øyene. Og tenk så spennende det hadde vært å få komme innenfor dørene...

Spectatia: For et merkelig sammentreff! For akkurat den boken så jeg i en bokhandel i London, sto med den i hånden - og kjøpte den ikke. Noe jeg senere angret på, men da hadde jeg glemt både forfatter og tittel og greide ikke å finne den igjen. Og så dukker den altså opp her.. Takk :-)

Katrine: Ja, la oss kjøpe det og så lager vi kombinert kunstgalleri og bokkafe :-)

Spectatia sa...

Morsomt! :-) Men skal jeg være ærlig, så levde ikke boken helt opp til mine forventninger. Det ble litt mye fakta och masse, masse mennesker etterhvert, uten at det alltid ble noe større poeng å fortelle om dem, synes jeg. Men det er altså bare hva jeg synes. Derimot er jeg veldig begeistret for Julie Myerson generelt, og spesielt: "Something Might Happen", "Laura Blundy" og " Me and the Fat Man".

Lothiane sa...

Virkelig fine bilder! Nå fikk jeg lyst å reise til Irland også... tenk å kunne bosette seg i et sånt søtt, lite hus. :)

Faren er vel der for at jeg hadde kjedet meg etter en stund...?

Jorid sa...

Spectatia: Da var det ikke så farlig at jeg ikke kjøpte den likevel, da :-) Men takk for tipset om forfatteren!

Lothiane: Jeg tror helt sikkert du hadde likt Irland, du som er så glad i Skottland. Jo, man kan alltids drømme om et sånt lite hus, men jeg frykter det samme som deg: det hadde blitt litt kjedelig etter en stund. Ikke er jeg sikker på om de har bredbånd der, heller...