12 august 2007

Kort og godt

Har man ikke ork til å gå løs på bindsterke biografier om historiske personer, fins det andre muligheter. En rekke biografier myntet på barn kan også leses av voksne - med stort utbytte. Noen tror kanskje det er en enklere jobb å skrive for barn, men de eksemplene jeg fant i min egen bokhylle viser at det nok ligger like mye arbeid bak, i tillegg til den egne utfordringen det er å skrive enkelt uten at det blir kjedelig og tannløst.

Man merker en oppriktig glede over å formidle i alle disse bøkene, og det er også spennende at de er så forskjellige i form og språk. Forfatterne har valgt ulike løsninger og ulik tilnærming til stoffet, men alle har etter min mening lyktes med fortellingene sine.

Linda Lillevik: Eventyrlige Espolin (Kolofon Forlag 2007)
"Eventyrene, de er jo i oss. De er livet selv. Og de er skapt ut av en indre virkelighet". Ordene tilhører bildekunstneren Kaare Espolin Johnson (1907-1994), som har fått et fint portrett i denne boka. Linda Lillevik tar for seg hele livet til kunstneren, fra det nærsynte og annerledes barnet som slet seg gjennom skolegangen og brukte regneboken som tegnebok, og frem til en feiret kunstner. Vi lærer å kjenne både mennesket og kunstneren, i den grad det er mulig å skille mellom de to. Barndommen, med minner og savn, er til stede hele tiden og viser seg også i den kunsten Espolin har skapt. Det er en fyldig bok, som også rommer mye historie. Men den er samtidig lett tilgjengelig og skrevet med respekt og entusiasme. Boken er rikt illustrert, både med Espolins kunst og med fotografier. Det gjør den til en flott kunstbok som man kan ha stor glede av bare å bla i.

Else Færden: H.C. Andersen. Den modige andungen (Cappelen 2005)
Alene og annerledes følte også H.C. Andersen (1805-1875) seg. Men heller ikke han gir opp, han sier hele tiden til seg selv: "Først opplever man mye vondt, men så blir man berømt." Else Færden har konsentrert seg om tre år i dikterens liv, fra han som 14-åring forlater hjembyen Odense for å søke lykken i København, med glimt både bakover og framover i tid. Det blir mange prøvelser for unggutten, men han reiser seg etter hvert nederlag. Biografien har en fin kombinasjon av varsom diktning og fakta, som forfatteren også gjør rede for. Særlig liker jeg grepet med "dukketeaterprinsessen", en skikkelse Else Færden har funnet opp, og som leser hovedpersonens tanker og blir en trøst for ham når alle de andre ler av ham. Boken blir et puslespill som settes sammen til et spennende bilde av personligheten til en ung og fattig dikterspire som snart skal erobre verden. Boken er illustrert med H.C. Andersens egne papirklipp, noe som fungerer veldig fint.

Dag Sebastian Ahlander: Alfred Nobel. Fra fattigper til nobelpris (Mangschou 2001)
Jeg har i grunnen aldri interessert meg nevneverdig for Alfred Nobel (1833-1896), men Ahlanders bok klarte å gjøre meg nysgjerrig på ham. Livet hans begynte i dyp fattigdom, mens han endte som rik - og ulykkelig. Og det er nok nettopp dette at han var så ulykkelig, som griper denne leseren sterkest... Det er lagt vekt på barndommen, miljøet, familien og mennesket Alfred Nobel, mer enn det tekniske ved oppfinnelsene hans. Vi kommer nært innpå mennesket Alfred Nobel, likevel uten at det blir for privat. Boken er saklig, men langt fra kjedelig.

Anne B. Ragde: Biografien om Sigrid Undset (Gyldendal 2001)
Jeg tilhører ikke Sigrid Undsets (1882-1949) ivrigste leserskare, men denne biografien fikk meg nesten til å hente fram de gamle bøkene igjen. Jeg syns denne boken er særdeles vellykket. Anne B. Ragde greier å skape en forbindelse mellom Sigrid Undset og oss som lever og leser i dag. Hun får godt fram forskjellen på Undsets tid og vår tid, samtidig som hun trekker fram det som er felles, det som gjør at vi kan kjenne oss igjen i Sigrid Undset. Ragde byr også på seg selv på en måte som ikke skygger for den hun skriver om. Det er tydelig at boken er skrevet med kjærlighet, uten at det blir snakk om nesegrus beundring. Boken er illustrert med fotografier av Sigrid Undset.

Jon Ewo: Vil den virkelige William være så snill å reise seg! Illustrasjoner av Bjørn Ousland (Omnipax 2003)
Dette er som et fyrverkeri av en bok, ikke minst takket være de flotte illustrasjonene til Bjørn Ousland. Også Jon Ewos tekst er sprek. Til tross for at William Shakespeare (1564-1616) kanskje er verdens største forfatter, er han også en av de meste hemmelighetsfulle. Desto større er utfordringen å skrive en biografi, men Ewo kommer godt fra oppgaven. Han skriver med et stort overskudd og har mange morsomme vinklinger på stoffet. Vi får også et godt innblikk i den tiden den store dikteren levde. Og kanskje best av alt: leseren blir nysgjerrig og vil vite mer...

Ingunn Aamodt: Tutankhamon. Livet, kjærligheten, døden. Illustrasjoner av Kari Sortland (Omnipax 2006)
Vet man lite om Shakespeare, vet man enda mindre om Tutankhamon (1345 f.Kr-1327 f.Kr). Han ble farao åtte år gammel, giftet seg med halvsøsteren sin og døde før han fylte tjue. Nesten som en eventyrfortelling. Ingunn Aamodt klarer å skape liv til fortellingen og appellerer samtidig til leserens egen fantasi. Like mye som å være en biografi over barnefaraoen, er det historie- og kulturformidling. Aamodt skriver levende og lar sin egen begeistring over temaet komme fram. Kari Sortlands fargesterke illustrasjoner kler teksten godt.

8 kommentarer:

jdawg sa...

hej jorid, det var många fina boktips du fått med. jag ska läsa alla på norsk så kanske jag kan språket riktigt bra sedan:-) vet inte varför, men av någon anledning har jag missat din tågreseskildring. den var fantastisk! som dina resereportage brukar vara iof. ha det gott!

Spectatia sa...

God idé! Selv "traff" jeg både Sigrid Undset og HC Andersen i sommerferien. Mimreposter om det kommer senere...

JULIE K sa...

Her var det mange ukjente bøker for meg. Ble meget ivrig nå på den biografien av Sigrid Undset. Jeg liker henne, Har en samling. Var i sommer på Bjerkebæk, Sigrid Undset sitt hjem. Må si det var en veldig opplevelse for meg. Gjennkjente endel saker i mitt eget liv, uten at jeg skal gå inn på det. Synes historien rundt henne var veldig spennende, så denne boken må jeg bare ha : )

Anonym sa...

Jeg ble også inspirert av Ragdes undset-bok. Det er ei god bok skrevet for ungdom som veldig godt kan leses av voksne. Anne.

Katrine K sa...

Flotte boktips, skal prøve meg på noen av disse. Forøvrig har jeg god erfaring med å titte i leksikon-bøker for barn, eller slike bøker som skriver om geografi, natutvitenskap (dinosaurer) ol. for barn. Der lærer man mye!+ at det er masse bilder.

Jill sa...

Det er forunderlig at noen tror det skal være så mye enklere å lage noe for barn enn for voksne... Tror vel bare det er en annen måte å uttrykke seg på?

Har sett på noen av disse bøkene, og de ser veldig fine ut, selv for meg som ikke er så ivrig på biografier for øyeblikket. Det kommer vel en tid for det også :-)

Jorid sa...

Johnny: Skulle vara roligt om du leste bøkene på norsk.. Og når du har lest dem, kan du ta toget til Oslo! Og du vet, Göteborg er jo en trevlig stad for oss nordmenn, med era fantasipriser :-)

Spectatia: Gleder meg til å lese mimreposter :-)

Julie: Jeg er helt sikker på at du kommer til å like den boken! Håper å få anledning til å besøke Bjerkebæk en dag, det tror jeg er et spennende sted :-)

Anne: Jeg ble virkelig positivt overrasket over den boken, den er virkelig formidling på sitt aller beste.

Katrine: Helt enig - oppslagsverk for barn kan være et godt alternativ til "Store Norske Leksikon". I alle fall for meg som er litt lat...

Jill: Jeg skjønner ikke hvor den kommer fra, den oppfatningen om at det er lettere å skrive for barn. Selv kan jeg ikke forstå annet enn at det må være noe av det vanskeligste som fins.
Og du vet, det kommer en tid for alt :-)

Inkan sa...

Takk for fine boktips!
Jeg har bland annet rejst med August Strindberg i sommar og vandrar fortfarande med W G Sebald (Saturnus ringar) og så har jeg en stor, over 500 sider, biografi om (mumin-) Tove Jansson som litteraturprofessor Boel Westin skrivit. Den ska jag njuta koncentrerat av under hösten.