05 august 2007

Skotsk sjøluft

Jeanette Winterson er en av mine favorittforfattere, og «Fyrvakt» får tankene mine til å danse.

«Min mor kalte meg Silver. Jeg ble født dels som edelt metall, dels som sjørøver.» Slik åpner romanen om den lille jenta i den vesle byen Salts nord i Skottland, en værbitt by ytterst på en klippe, omgitt av sand. Silver er resultatet av et kort møte mellom en ung kvinne og en sjømann.

Å få barn uten ektemann er ikke helt på sin plass, og Silver og moren blir sendt bort fra byen, til et hus som er skåret inn i fjellskrenten. Stolene må spikres fast til gulvet fordi det heller så mye. En dag faller moren utfor skrenten og slår seg i hjel. Det blir bestemt at Silver skal flytte til den blinde fyrvokteren Pew.

Det ensomme barnet og den gamle einstøingen (som folk oppfatter ham som) finner hverandre gjennom Pews fortellinger om folk og hendelser i byens historie. Her lærer Silver også å se sitt eget mørke. Og ikke minst: Pew lærer henne opp i fortellerkunsten, slik at hun kan fortsette tradisjonen. «Hvis du forteller deg selv som en historie, blir det ikke så ille», lyder Pews visdomsord. Romanen gir også en kortfattet og levende innføring i fyrvesenets historie i Skottland, der forfatteren Robert Louis Stevenson spiller en rolle.

En dag kommer det et brev fra Glasgow med bud om at fyret skal automatiseres og at fyrvokteren dermed blir overflødig. Den dagen de skal komme for å gjennomføre automatiseringen, seiler Pew av gårde i den blå båten sin og vender ikke tilbake. Da starter en ny runde med historier, og fra nå av er det Silver som må fortelle. Hun reiser ut i verden, men fyret lokker henne hjem til slutt.

Å lese denne romanen er som å legge en konkylie inntil øret, og man hører bruset fra fortellingen lenge etter at lesingen er avsluttet. Det er lidenskapen til språket og hennes evne til å skape stemninger som gjør Jeanette Winterson til en så fin forfatter. Språket er vakkert og poetisk, med en rytme som bølgene som slår mot fyret.

Det heter om Pew at han var «en grovskisse av et menneske», om livet sitt sier Silver at det er «en rekke av skipsforlis og heiste seil». Her er mange formuleringer man kan fryde seg over, og en humor som luner. Jeanette Winterson trår så varsomt, og gir leseren mange muligheter til å skrive inn sine egne tanker i teksten.

«Fyrvakt» er oversatt til norsk av Sidsel Mellbye, og Bazar forlag har nylig gitt ut romanen i en lekker pocketutgave. Også «Ikke bare appelsiner» er nå kommet i billigutgave, og samtidig gir forlaget ut Wintersons roman fra 1987: «Lidenskapen». Hun har også skrevet den svært lesverdige ungdomsromanen «Tidsvokteren», som er utgitt av Schibsted Forlagene.

Jeanette Winterson har hittil vært en ganske “hemmelig" forfatter i Norge, men hun fortjener mange, mange lesere.

5 kommentarer:

leselama sa...

Gjennom hele innlegget ditt satt jeg og tenkte: "Jeanette Winterson? Jeanette Winterson? HVOR har jeg det navnet fra?" For jeg var sikker på at jeg ikke hadde lest noe av henne. Og heldigvis - for ellers hadde jeg vel ikke fått tenkt på stort annet i hele dag - så røpet du at det var henne som hadde skrevet "Tidsvokteren" - en bok datteren min har lest. Det er klart det er der jeg har det fra! :-) Puh!

At livet er "en rekke av skipsforlis og heiste seil" synes jeg var strålende formulert. Aldeles nydelig! Og i rekken av bilder jeg likte, så var ditt eget: "Å lese denne romanen er som å legge en konkylie inntil øret, og man hører bruset fra fortellingen lenge etter at lesingen er avsluttet." - noe av det beste jeg har lest om å lese på lenge!

Jorid sa...

Leselama: He-he, så bra at brikken falt på plass til slutt. Og takk :-)

Spectatia sa...

Det var da hyggelig å høre at dette var en god bok, for jeg kjøpte den som julegave til en forretningsforbindelse - uten å ha lest den selv! Men noe sa meg at denne var god, og nå fikk jeg bekreftelse på den anelsen. :-)

Lothiane sa...

Denne boka vil jeg lese. Den høres virkelig midt i blinken ut for meg... takk for tips! :)

Jorid sa...

Spectatia: Håper vedkommende du ga boken til likte den!

Lothiane: Hyggelig å kunne gi deg et lesetips, håper du også liker den :-)