22 august 2007

Sting på moten?

Jeg har aldri pleid å snakke særlig høyt om det, men det er en kjensgjerning at jeg som barn var flink til å brodere. Til å hekle og strikke også. Jeg fikk merknad i karakterboken om at håndarbeidslærerinnen fremhevet mine ferdigheter i faget. Passe flaut. For det var jo håndball og denslags man skulle være god i, ikke håndarbeid og norsk grammatikk. (Nå hører det med til historien at jeg ikke var helt borte vekk i sløyd heller, men jeg vet ikke hvor mye det hjelper.)

Men så er det altså at jeg en dag plutselig blir oppmerksom på en stor reklameplakat for Ikea, der det står "Hjem, kjære hjem" med broderte bokstaver. Det er tydelig at modellen er de gammeldagse veggbroderiene som var å se i så godt som alle hjem i riktig gamle dager. Når jeg begynner å se meg rundt, ser jeg flere plakater av samme slaget, bare med andre budskap i broderiene. Kule Ikea med broderier? Det er ikke fritt for at jeg synes det er litt merkelig.
Samme dag kommer jeg ganske uforvarende til å bla gjennom VGs lørdagsmagasin. Og hva finner jeg der? Nok en "brodert" reklame! For Lerums eplejus denne gangen. Jeg begynner å ane en trend. En trend som innebærer at mine gamle kunster er i ferd med å komme til heder og verdighet igjen.

Så jeg piler hjem og begynner å lete gjennom ting jeg har spart på fra barndommen. Og der finner jeg sannelig mitt eget private "svanemerke", produsert da jeg gikk i 1. klasse. Det er utført med hvitt brodergarn på rød stramei i korssting.

Det er herved til salgs til høystbydende.

10 kommentarer:

Oda sa...

Typisk altså. Hver gang jeg tror jeg har funnet på noe eget, så viser det seg å være en trend. For et par år siden fant jeg et brodert bilde i en svensk bruktbutikk hvor det står: "Det bästa ändå, är en lugn liten vrå." Det har jeg hengende på kjøkkenet.

Spectatia sa...

Jeg liker å brodere jeg, og snakker dessuten høyt om det. ;-) Har både egenproduserte ting og bruktfunn på veggen. For eksempel en med "Humlor kan inte flyga. Kan du?" :-)

Anonym sa...

Fantastisk! Da er jeg ikke helt antikvarisk likevel! :-)
Siv

Jorid sa...

Oda: He-he, kanskje det er du som har satt i gang hele trenden ;-) Det bildet ditt høres forresten utrolig kult ut - og så er jeg veldig svak for det svenske språket...

Spectatia: Veldig bra at du går foran med et godt eksempel! Kanskje jeg kommer på "inspeksjon" snart :-)

Siv: He-he, nei endelig ble det visst vår tur til å være trendy ;-)

Spectatia sa...

Ja!!! :-)

Katrine K sa...

Flott bilde du har brodert..!
Alle trender kommer igjen, jeg syns det er bra at trenden snur seg mot det håndlagde igjen, jeg.
Er lei av masseprodusert plastikk liksom...

Mdm Bricolleur sa...

Jeg er så imponert over folk som kan brodere! Når jeg pröver blir det bare klumpete og fält. Tanta mi derimot, hun broderer kjempestore bilder med skygger og altmulig.
Jeg både liker og liker ikke broderier. Jeg liker alt arbeidet og tanker som er lagt ned i det, og detaljer imponerer meg, men så er det så mye som blir litt... Hva skal jeg si? Litt FOR nostalgisk kanskje. Det er en balansegang föler jeg.

Heidi Fleiss sa...

Jeg liker å brodere, men bruker/viser aldri frem det jeg har lagd... Kanskje det er på tide, sånn hvis det begynner å bli moderne tenker jeg.

Jeg har forresten et problem med Lerums eplejus. jeg leser "luremus" hver gang jeg ser en kartong.

JULIE K sa...

Så koselig med det svanemerket. Ja brodering er jo veldig koselig. Jeg er en av de som på ingen måte har dette i fingrene, verken født med evnen eller tillært hjemme, da mamma ikke var noe flink eller interessert i dette, men på skolen måtte jeg jo lære dette og etterhvert ble jeg "dreven" på korssting. Synes det er veldig artig jeg selv om jeg ikke har sydd noe på lenge. Har sett en undersøkelse som bekrefter at noe av det mest avslappende og beroligende du kan gjøre er faktisk å holde på med håndarbeid, så det er jo faktisk bra for helsen også : )

Jorid sa...

Katrine: Artig å se hvordan ting som en gang har vært populært før eller siden kommer tilbake. Og håndlagd-trenden syns jeg vi skal heie på :-)

Mdm B: Jeg var misunnelig på dere som greier å lage sånne klumpete og fæle greier :-) Kanskje er det med broderier som med andre uttrykk, at noe er bra og noe er dårlig...?

Heidi: Skulle gjerne sett noen av broderiene dine :-) Og heretter kommer jeg også garantert til å lese "luremus"!

Julie: Jeg tror nok også at håndarbeid kan være bra for helsa. Med mindre man blir fryktelig irritert fordi ting ikke blir like fine som man hadde sett for seg... :-)