03 september 2007

Bøkene og livet

Jeg har vært på bakgårdssalg igjen. Flere forlag har slike årlige salg der de kvitter seg med "hyllevarmere", bøker de ikke får god nok avsetning på gjennom bokhandelen. Jeg har forsøkt å unngå dem, men jeg trekkes mot disse utsalgene som fluer mot en fersk kulort i en grønn sommereng. Jeg svermer rundt bokstablene i bakgårdene.

Det er ikke det at jeg på død og liv trenger flere bøker. Det er ikke sånn at jeg har gått tom for lesestoff. Problemet er snarere det motsatte. Jeg har flere bøker enn jeg greier å huse på mine 53 tilmålte kvadratmeter. Derfor følte jeg meg ganske ovenpå da jeg dagen etter det siste bakgårdssalget tok med meg en stor pose med bøker jeg hadde luket ut (bøker i kategoriene
"bøker jeg har lest og aldri kommer til å lese om igjen", "bøker jeg kanskje burde ha lest, men som jeg er ganske sikker på at jeg aldri kommer til å lese likevel", "bøker jeg ikke skjønner hvordan har klart å komme seg innenfor mine fire vegger") og bega meg av sted til den lokale Fretex-butikken. Heldigvis var antallet bøker jeg kjøpte lavere enn det antallet jeg ga fra meg... Jeg ser ikke bort fra at jeg en dag kommer til å kjøpe tilbake bøker jeg selv har levert inn.

Jeg kan knapt bevege meg inn i en bokhandel uten å komme ut med en bok eller flere. Amazon.co.uk har samme virkning på meg som spilleautomater har på spilleavhengige. Men ingen har så langt tatt til orde for å forby nettbokhandelen. Kunne det være noe å gå til valg på?

Det er heller ikke det at jeg er underernært på litterære stimuli. Jeg har en jobb som innebærer at jeg er den lykkelige mottaker av mange bøker. Jeg bor rett i nærheten av byens største bibliotek. Jeg skriver om bøker hver dag, jeg leser om bøker, jeg går i lesesirkel, jeg formelig bader i bøker. Og likevel må jeg altså stadig ha mer! Jeg snuser på dem, beføler dem, stryker dem over ryggen, smiler skjelmsk mot dem og tar dem med meg i sengen, flere av gangen.

Om 25 dager reiser jeg til Göteborg. Det er bokmesse. Jeg har vært der før. Jeg vet hva som kommer til å skje. Det svenske språket er ingen hindring, faktisk er jeg veldig svak for nettopp svenske bøker. Og på toget mellom Oslo og Göteborg er det ingen regel som sier at man bare kan ha med seg 15 kg bagasje...

Og her er resultatet av mine utskeielser på bakgårdssalgene. Det ble til sammen 17 bøker til den nette sum av 600 kroner. Det skulle bli sånn cirka 35, 30 kroner per bok. Så kan man i alle fall ikke klage på at bøker er dyrt.

11 kommentarer:

leselama sa...

Veldig fin bokhaug! Veldig fin!! :-)

Mdm Bricolleur sa...

Jeg har altfor få böker! Jeg vil ha massevis, men det blir aldri til at jeg kjöper fordi det föles så dyrt. Slike bakgårdssalg hadde värt perfekt for min bokhylle.
Jeg kommer fra en familie med mange titalls hyllemeter med böker, det vil jeg også ha!

Spectatia sa...

Ja, det der kjenner man jo igjen. Det skulle egentlig finnes en slags Anonyme bokmisbrukeres forening. Sånn "Hei, jeg heter Spectatia og jeg kan ikke beherske meg på et boksalg." ;-)

Bokmessa, ja... Kunne egentlig vært morsomt, men det er kanskje fullt i hele Gøteborg hvis man ikke har boket noe før nå...

Jill sa...

Ja, dit hadde jeg også tenkt meg, men det ble jo aldri ... Skulle dit på lørdag, men vi surret rundt så lenge med alt mulig annet at det rant helt ut i sanden. Men kaaanskje det var like greit, hadde nok kjøpt en hel masse bøker og kaaanskje ville det vært bøker jeg aldri ville fått lest. Hm, tror jeg får tenke det for da var det jo greit at jeg ikke kom meg avsted...

Jorid sa...

Leselama: Ja, jeg syns den er ganske fin selv også :-)

Mdm B: Du kan få noen av mine!

Spectatia: Kunne blitt en fin forening, det der :-) Og det er nok temmelig fullt på hotellene i Göteborg. Tror kanskje jeg fikk det siste hotellrommet - til blodpris...

Jill: Jeg syns det var et bra resonnement :-)

JULIE K sa...

Ja det skjønner jeg at du trekkes mot slike salg. Finnes ikke noe bedre enn å kjøpe en masse bøker på salg, da føler jeg meg " rik " da : )

Inkan sa...

Underbart! Jag förstår att du var på ett smultron-ställe -och plockade. Älskar man att läsa - ja då kan man ikke låte bli.
Og du -på salg kan man finne bökker att gi bort i gave til venner som leser. Jeg tenler alltid på det når jeg handler mer en jeg behöver:)

Hobbyfilosofen sa...

Ja, det så ut som en spennende stabel! Jeg liker også å gå og handle bøker. Det er spennende å se hva som dukker opp. Lese på omslaget, se på utformingen, bla litt og lese noen setninger her og der. Når jeg først gjør det handler jeg en liten stabel. Utfordringen er å få tid til å lese. Så jeg misunner de som kan lese bøker på jobben. Selv leser jeg bare kjedelige ting på jobben (programkode, brukermanualer, prosjektbeskrivelser, mengder av mail, feilrapporter og interne notater). Tenk å kunne kose seg med en roman, novellesamling eller diktsamling på arbeidstid. Men det blir sikkert en vane det også... ;-)

Jorid sa...

Julie: Ikke sant! Og en veldig god følelse å kjenne seg rik på den måten :-)

Inkan: Boksalg er som smultron-ställer, det syns jeg er en fin beskrivelse :-)

Hobbyfilosofen: Å gå på bokskattejakt er veldig spennende, særlig når man finner litt "rare" bøker. Men så var det dette med tiden, da. Selv har jeg nesten helt sluttet å se på tv - i alle fall for en periode..
Og bare for å oppklare eventuelle misforståelser, så sitter jeg altså IKKE på jobben og leser romaner... :-)

Spectatia sa...

Oppdaget nettopp at "Anonyme bokmissbrukere" finnes, eller som de heter i dette tilfellet: "Overreaders Anonymous"
http://homepage.mac.com/donnellk/OA.html

Jorid sa...

Spectatia: Helt herlig! Må innrømme at jeg kjente meg igjen... :-)