21 september 2007

Bok-kunst

Det fins mange måter å orientere seg i bokhøsten på. For eksempel kan man foreta en liten kunsthistorisk reise ved å se på noen av omslagene.

Frode Grytten: «Rom ved havet, rom i byen»
De ti novellene i den nye samlingen til Grytten er skrevet til ti av maleriene til Edward Hopper. Alle er gjengitt i boka.
Den amerikanske maleren Edward Hopper (1882–1967) er kjent for sine realistiske skildringer fra så vel New York City som amerikanske småbyer. Ensomhet og melankoli er merkelapper som ofte er blitt satt på Hoppers malerier. Han malte gjerne mennesketomme gater, rom med en eller få personer i, bensinstasjoner, jernbanespor.
Bildet på omslaget er «Excursion into Philosophy». Det er i privat eie.




Karin Haugane: «Amerikansk vinter» (dikt)
Edward Hopper er tydeligvis populær, for han pryder også omslaget på den nye diktsamlingen til Karin Haugane.
Maleriet heter «Ground Swell», og ble malt i 1939. Det befinner seg i The Corcoran Gallery of Art i Washington.






Tracy Chevalier: «Uskyld»
Utsnitt av maleriet «The Linley Sisters», malt av Thomas Gainsborough (1727–1788). Han er en av de mest berømte britiske landskaps- og portrettmalerne på 1700-tallet. Han ble født i 1727 Suffolk, og da han var 13 år gammel, ble han sendt til London for å studere kunst.
Han slo seg ned i Bath i 1759, der han fikk en stor kundekrets som portrettmaler for badebyens fasjonable besøkende. Han flyttet senere til London, der han blant annet malte medlemmer av kongehuset.
Linley-søstrene er døtrene til Thomas Linley, en komponist fra Bath. Elisabeth (stående) var allerede en ledende sopran da bildet ble malt, og hun var kjent for sin skjønnhet så vel som for sin stemme. Mary (som er sentral på omslaget) hadde akkurat begynt sin karriere som sangerske da bildet ble malt. Hun ble siden gift med dramatikeren Richard Tickell.
Maleriet befinner seg i Dulwich Picture Gallery i London.
Boken handler imidlertid ikke om Linley-søstrene, men om dikteren William Blake.


Henning H. Bergsvåg: «Nemesis» (dikt)
«The Wounded Angel» av Hugo Simberg
Hugo Simberg (1873–1917) var en finsk maler og grafiker. Forenkling og stilisering er karakteristisk for hans bildeverden, som ofte dreier seg om livets og dødens gåter.
«The Wounded Angel» er hans mest berømte bilde, og det ble kåret til Finlands nasjonalmaleri i 2006.
Det finske bandet Nightwish lanserte i august i år sin nyeste musikk-video Amaranth, og den er basert på dette bestemte maleriet. (Kan nytes her)
Maleriet befinner seg i Atheneum Art Museum i Helsinki.



Rune Christiansen: «Fraværet av musikk»
«Theseus og Aetra» av Laurent de la Hyre.
Laurent de la Hyre (1606–1656) var fransk barokkmaler. Han malte en rekke bilder i en klassiserende stil. Innholdet var gjerne av bibelsk eller mytologisk-religiøs karakter. På slutten av livet lagde han landskapsmalerier, der han gjerne kombinerte atmosfærisk lys med elementer av gammel romersk arkitektur.
Maleriet er også omtalt i romanen – som for øvrig er vel verdt å lese.
«Theseus og Aetra» befinner seg i Museum of Fine Arts i Budapest


Mads Larsen: «Lesbisk nigger»
«Gabrielle d'Estrées and One of her Sisters in the Bath», fra ca. 1594. Bildet er laget av en malerne innenfor den såkalte Fontainbleau-skolen, som utfoldet seg i Frankrike på 1500-tallet, sentrert rundt slottet Fontainebleau, som skolens malere utsmykket.
Bildet forestiller Gabrielle d'Estrées og en av hennes søstre i badet. Gabrielle d'Estrees var Henrik IVs elskerinne. I hånden holder hun en ring som kongen har gitt henne, som et tegn på båndet mellom dem. Hennes søster tar på brystvorten hennes, noe som indikerer at hun er gravid og venter kongens barn. I bakgrunnen sitter en kvinne og syr babyklær.
Bildet befinner seg i Musée du Louvre i Paris.
Så kan man jo lure på hvor relevant omslaget er for bokens innhold. For øvrig er dette en bok jeg ikke tror jeg kommer til å lese...


Kilder: Store Norske Leksikon, Wikipedia og diverse nettsteder.

12 kommentarer:

Spectatia sa...

Interessant! :-) Wounded Angel er såå fin. Og Hopper selvsagt. Her er en svensk akademiledamot som også har Hopper på omslaget:

http://www.bokus.com/b/9789174867664.html

Man får lyst til å lese boken bare derfor.

Idé! Kanskje man skulle samle på bøker som har favorittmaleren på omslaget?! Lurer på hvor mange man skulle komme opp i hvis man samlet på Hopper for eksempel...

Skorpionkvinnen sa...

Så fint du har skrevet om bøker og kunst!
Wounded Angel så jeg første gang for mange år siden, som veggfreske i en kirke (domkirken?) i Tampere, jeg ble så grepet av motivet og måtte bare finne mer ut om maleriet i ettertid.

Jorid sa...

Spectatia: Ja, det maleriet er virkelig flott.
"Tystnadens historia" befinner seg faktisk i bokhyllen min, men jeg hadde helt glemt at den også har Hopper-omslag. Og det er jo en strålende ide, dette med å samle på bøker med favorittmaleren på omslaget!

Skorpionkvinnen: Takk :-) Så heldig du er som har sett Wounded Angel i virkeligheten. Det håper jeg at jeg også får anledning til en gang - et veldig fascinerende motiv er det.

Spectatia sa...

Var på Atheneum i Helsingfors i påsken, men ettersom det nesten ikke var lov til å ta bilder av noen ting der inne, så ble det bare til at jeg blogget om masse annet fra Helsingfors isteden:

Helsingforspåske

Frustrerende det der at man ikke får ta bilder på museene, for jeg så en "skulptur" på Atheneum som jeg forelsket meg fullstendig i. Den het "Lurvmask dansar för sig själv" og... ja, var helt enkelt en lurvete lang greie som stod og beveget seg i sin egen takt så pelsen duvet lett. Men nå skal jeg kanskje ikke si så mye mer om min kunstsmak, av fare for å fullstendig idiotforklare meg selv. ;-)

Katrine K sa...

For et fint og veldig interessant innlegg dette var! Jeg elsker også Wounded Angel, den er så nydelig.
Du kan jo så mye om bakgrunnen til bildene du, spennende å lese.

jdawg sa...

Du är lika intressant och duktig som alltid. Du kan saker som jag inte har en aning om. Det tycker jag om. Hoppas allt är väl på andra sidan gränsen.

Jorid sa...

Spectatia: Det kan være veldig frustrerende med sånne fotoforbud. Og det er jo ikke alle kunstverk som er tilgjengelig i postkort-form, heller... (selv om kortsamlingen min etter hvert begynner å bli ganske anselig..)
Blir inspirert til å dra til Helsingfors når jeg ser på alle bildene dine :-) Det er jo en litt "hemmelig" by til tross for at den ikke er så langt unna. Har vel sannsynligvis noe med språket å gjøre...

Katrine: Så hyggelig at du syns det :-) Og den engelen, den gjør inntrykk!

Johnny: Det regner her på den andre siden av grensen.. Håper det er bedre i Göteborg, for fredag setter jeg meg på toget - da er det tid for bokmesse :-)

Lothiane sa...

Her var det mye interessant! Så flott kobling mellom kunst og bøker, det liker jeg.

Håper jeg kan få lest meg gjennom noen av bøkene du anbefaler en dag. :)

Jorid sa...

Lothiane: Det var hyggelig å høre! Og vi får håpe på en lang høst med mye dårlig vær sånn at det ikke blir stort annet å finne på enn å lese bøker ;-)

Henning H sa...

Meget interessant lesning:) Jeg så "Wounded angel" på Atheneum for et par år siden og sto fjetret i mange timer. Det var med meg hele prosessen med skrivingen av boken og var vanskelig å komme utenom den når jeg skulle velge motiv for "Nemesis". Atheneum er verdt turen til Helsinki alene!

Jorid sa...

Henning: Så morsomt at du fant veien hit! Jeg blir bare mer og mer spent på å se det bildet med egne øyne... Har forresten boken din liggende på nattbordet :-)

henning h sa...

Fint å høre. Håper du finner den sårede engelen inne i den også:) Den er ikke så godt skjult.. Mye spennende på siden din.