30 september 2007

Sist i september

Det er vaktskifte.
Sommeren har pakket sine flortynne tanker i en koffert og gått,
lukket døren stille etter seg og begitt seg i vei til ukjent sted.

Inn tramper høsten med sølete sko,
slamrer med dører og skaper lurveleven.
Høsten er et skramleorkester som aldri blir ferdig med å øve.

Store, tunge regndråper treffer ruten,
forvandler seg til ord som skriver den samme gamle historien i et nytt språk.

Tusen små malermestere finner fram skrinene sine,
pakker ut pensler og paletter.
Kjenner ikke ordet "arbeidstidsbestemmelse",
vil bare gjøre byen ny over natten.

En maler streifer meg med kosten sin og gir meg et snev av «opprømt rød».
Det er taktskifte.
Høsten byr opp til dans,
og jeg lar meg virvle med...

12 kommentarer:

Mdm Bricolleur sa...

Du skriver så vakkert, Jorid. Mer kommer jeg ikke på å si.

Jorid sa...

Mdm B: Tusen takk! Det holder for meg, det :-)

Lothiane sa...

Så nydelig!

Høsten er flott, synes jeg. :) Det er godt med disse skiftene i naturen... i været... og i humøret. :)

P.S. Takk for besøket på utstillingen!

Jorid sa...

Lothiane: Takk :-) Jeg liker også høsten veldig godt, alle fargene, regnet, stearinlysene, bøkene, filmene - i det hele tatt...

Veldig fin utstilling du har, og så er det morsomt å møte bloggere ansikt til ansikt også - mange hyggelige innbyggere i Bloggeland :-)

Spectatia sa...

Høstdans er herlig! Da passer det å kle seg i "opprømt rød". :-)

Anonym sa...

Utrolig vakkert. Du er en mester med ord og stemninger...
Siv

Jorid sa...

Spectatia: He-he, ja det gjør det :-)

Siv: Takk, snille venn :-)

Juristen sa...

Jeg er en helt fersk leser, og bloggen din er altså fabelaktig! Som utpreget musikk-, bok- og generelt sett kulturelsker (dog ikke det utvidede kluturbegrepet..), er det så fint å finne likesinnede:-)

leselama sa...

Nydelig beskrivelse av taktskifte og vaktskifte fra en måned til en annen! Selv om jeg ikke kan fordra høsten egentlig, så var dette riktig oppløftende. :-)

Jorid sa...

Juristen: Velkommen skal du være! Og takk for fine ord - som jeg skal ta godt vare på :-)

Leselama: Veldig hyggelig hvis jeg kan få deg til å like høsten LITT i alle fall :-)

Hobbyfilosofen sa...

Flott tekst Jorid! Og høsten er en fin tid. Melankolsk og vakker.

Jorid sa...

Hobbyfilosofen: Grazie :-) Ja, høsten ruler, som ungdommen ville ha uttrykt det.