24 oktober 2007

Dikt på en onsdag

Onsdag er en bra diktdeledag, så i dag vil jeg dele et dikt fra en bok jeg kjøpte på Fretex for et par uker siden. Det er skrevet av amerikanske James Tate og fins i samlingen «Gnomens liksvøp og andre dikt» (Aschehoug 2000). Alle diktene er valgt ut og gjendiktet av Torild Wardenær.


FRA EN ØY

Tett tåke hele dagen, lange, lave tåkelurer forkynner
at enda et spøkelsesskip passerer.
Men vi ser ingenting. Det er som om et teppe har falt ned.
Gå tilbake inn i deg selv, sier det. Ingenting av dette betyr
noe for deg mer. All dramatikken, farge, bevegelse –
du kan leve uten det. Det var en illusjon,
en spøk, en løgn. Det er ikke noe annet her ute enn røyk
fra ruinhaugen som var alt,
alt du ønsket, alt du trodde
du trengte. Skip som passerer, glem det.
Barn som bader, det finnes ikke noe slikt.
La gå; din øy er et støvkorn
Men tåkelurene fra spøkelsesskipet sier: husk oss,
vi husker deg.

Har du et dikt du vil dele? Skriv det gjerne i kommentarfeltet.

(Bildet er fra Træna, langt ute i havgapet i Nordland)

2 kommentarer:

Inkan sa...

En meget spennende dikt som maler en höstdag med dimma (tåke) - Då lyden blir dovere og himlen føles så nära - måhenda kan jeg ta på den...
Å jeg har mange favoritdikter... men kan säga att det er Tomas Tranströmer og Helge Torvund jeg leser mest og best.

Just nu er jag "in the mood" for de blir så mørkt og dagerne så korte. Det tar tid att anpasse seg.

hilsen
Inkan i Stockholm

Jorid sa...

Inkan: Takk for fin kommentar - og Tranströmer og Torvund er fine poeter å ty til i høstmørket :-)