05 oktober 2007

«Reisebok»

Jeg har funnet min første bookcrossing-bok! Blant alle pakkene med middagsris på Rema på St. Hanshaugen lå den: «Det trellbundne sinn» av Czeslaw Milosz.

Jeg har jo hørt og lest om fenomenet bookcrossing, men har aldri tidligere funnet en av de reisende bøkene. De som deltar i «bookcrossing» legger ut bøker for eksempel på kafeer, i butikker, i parker, på toget og andre steder der folk ferdes og kan oppdage dem. Før man legger ut en bok, må man registrere den på nettsiden www.bookcrossing.com. Boken får et nummer som skrives på innsiden av permen.

Da jeg tastet inn nummeret som sto i «min» bok, fant jeg ut at boken hadde vært på reise siden 2005, da den ble lagt ut i Oslo. Bortsett fra en liten tur innom Ås, har den holdt seg i hovedstaden. Når man har lest boken, skal man la den reise videre («read me and release me»).

Den polske forfatteren Czeslaw Milosz fikk Nobelprisen i litteratur i 1980. «Det trellbundne sinn» ble skrevet i 1953. Her beskriver Milosz hvordan han og forfattervennene hans opplevde undertrykkelsen i landene bak jernteppet. Han skildrer fire menneskers reaksjoner og tanker i en atmosfære av løgner og mistenksomhet.

I og med at det gamle Øst-Europa er et tema som opptar meg, var dette egentlig en veldig passende bok å finne. Det spørs bare når jeg skal få tid til å lese den...

6 kommentarer:

Plask sa...

Åh! Du er kanskje verdens heldigste person akkurat nå :-)
Jeg har også utrolig lyst til å finne en bok fra bookcrossing. Hurra for folk med rare idéer!

Katrine K sa...

Så spennende! Har den vært i Ås, sier du..? Kanskje det er håp for meg å finne en bok også da.

Cassandra Mortmain sa...

Jeg har ennå ikke funnet noen, men jeg har frigjort noen bøker selv. Og der minte du meg på at jeg ikke har sett om noen har funnet dem.

*skynder meg inn på bookcrossing for å se hvordan det har gått med dem*

Mdm Bricolleur sa...

Dette har jeg aldri hört om för, så spennende! Jeg elsker sånne let-og-finn-og-bytt-konsepter. Og når man kan "få" en bok i tillegg, da blir det ekstra göy :-)

Hobbyfilosofen sa...

Morsomt! Fant du boken helt tilfeldig, eller lette du etter den? Det er jo en god ide, men jeg er nok for possessiv i mitt forhold til bøker til å være aktiv bokkrysser. Har lånt bort en bok en gang... og venter fortsatt på å få den tilbake... ;-)

Jorid sa...

Plask: Helt enig: Folk med rare ideer er bra :-)

Katrine: Ås er mulighetens land, det Katrine ;-)

Cassandra: Så spennende at du har lagt ut bøker selv! Lurer på hvordan det har gått med dem? Fikk lyst til å frigjøre noen bøker selv, nå :-)

Mdm B: Ja, det er litt spennende, dette med bookcrossing. Veldig fin måte å spre bøker på!

Hobbyfilosofen: Jeg fant den helt tilfeldig. Jeg har ikke akkurat for vane å gå rundt i matbutikker på jakt etter bøker... Sant å si er jeg mest interessert i å bli fortest mulig ferdig og komme meg ut.