19 oktober 2007

Ta en Gro-dag!

Det er en god bokhøst for oss som er glad i Gro Dahles litterære univers. Nå er hun nemlig her med to bøker: en bildebok og en diktsamling.

Jeg tror det jeg liker best ved Gro Dahles tekster, er blandingen av det lekende og absurde og det dypt alvorlige. Og det at hun tør å utfordre tabuer. Og så selve ordene, da. Ordene til Gro Dahle som rydder seg vei inn til mine egne ord og begynner å leke med dem.

Jeg har så vidt begynt å snuse på diktene i «Alle fugler», og har skjønt at jeg har mye godt i vente – her er mange fine dikt med språk og kjærlighet som tema.

Baksideteksten er jo et dikt i seg selv, bare hør:

Kom inn!

Bli med inn

i disse kjærlighetsdiktene.
Det fins stier og fugler her inne.
Det fins osp og bjørk

som rammer oss inn

med løvverk og lysende blader.
Og der inne under buskene

vil ordene prøve å kysse deg

med sine doble munner
og ta på deg med beskrivelsene sine.

Bildeboken, «Mammas hår», med illustrasjoner av ektemannen Svein Nyhus, har jeg allerede viklet meg inn i. Det er et vanskelig tema Gro Dahle tar opp i denne boken.

Emmas mamma har psykiske problemer, og håret hennes blir flokete og bustete og får masse knuter. Emma prøver å børste, men det hjelper ikke med verken børste eller kam. Heldigvis treffer Emma en gammel mann idet hun er i ferd med å gå seg vill inne i mammas hår, og har han de redskapene som skal til for å løse opp flokene.

Illustrasjonene til Svein Nyhus underbygger teksten, samtidig som de bygger videre på historien.

Til slutt må jeg nevne den vesle boken «Ikke gi opp håpet, Werner», som kom ut i 2005. Her har Gro Dahle også stått for illustrasjonene. Denne illustrerte miniromanen handler om ensomhet, skildret på en humoristisk og herlig uærbødig måte. Det gjør godt å få le av noe man egentlig ikke har lov til å synes er morsomt.

«Ikke gi opp håpet, Werner» befinner seg i en hylle jeg har reservert for det jeg kaller inspirasjonsbøker. Dette er gjerne litt «rare» bøker som får tankene til å ta avstikkere og fantasien til å fryde seg. Og som man kan ta fram igjen og igjen.

Og helt til slutt: Alle flinke piker som ikke har lest bildeboken «Snill», bør snarest gjøre det...

8 kommentarer:

Sesselja sa...

Jeg har ennå ikke lest noe av Dahle, og det er egentlig på høy tid jeg griper fatt i en av bøkene hennes, så takk for påminnelsen.

Jorid sa...

Sesselja: Håper du får noen fine leseopplevelser i selskap med Gro :-)

Spectatia sa...

Å hjelp! Jeg trodde jeg så meg i speilet der ett øyeblikk, da jeg så boka Håret til mamma. Men hva jeg vet så har jeg ikke noen liten filur krypende runt i buskaset...

Spectatia sa...

Forresten Jorid, oppdaget en kommentar hos meg litt sent, men du får så gjerne bruke ideen om bilde uten tekst. Bare moro. :-)

Katrine K sa...

Åh, takk for at du introduserte disse for oss, må få lest,jeg liker Gro Dahle veldig godt, temaene er alltid så sterke og samtidig denne lekenheten...
-Gratulerer med bloggebursdagen som var forresten!

Jorid sa...

Spectatia: Ha-ha, ja nå ser jeg likheten, det var nesten litt skummelt, det der... ;-)
Fint at jeg kan låne bilde-uten-tekst-ideen ved et passende høve :-)

Katrine: Hyggelig at du også liker Gro Dahle!
Og takk for gratulasjon :-)

Anonym sa...

Kommer aldri til å glemme at du ga med boken "Snill". Jeg tar den fram med jevne mellomrom for å minne meg selv på at det faktisk går an å si nei. Jeg bruker den som en slags selvhjelpsbok. Takk!
Siv

Jorid sa...

Siv: Hyggelig å høre :-)