07 desember 2007

Æbleskiver og flødeskum

Det blåser en kald vind, men på forunderlig vis er det likevel alltid lunt i «kongens by». I slutten av november har byen tatt julestasen på – selv damene i København er kledd i rødt fra topp til tå.

Å gå rundt i et julesmykket Tivoli, godblunke til julenissen og få et skjevt smil tilbake, kjenne det kile i magen når spøkelsestoget suser forbi. Det er nok ingen «stillevogn» på den ekspressen. Karusellen som leker lysfontene. Varme seg på gløgg og smake de tradisjonsrike «æbleskivene» for første gang. Det var ikke som jeg trodde: tørkede epler i skiver. Det viste seg i stedet å være det vi her på berget kjenner som «munker». Æbleskivene kommer gjerne sammen med syltetøy og et dryss av melis. Ikke vondt, men ikke spesielt godt heller. Men det meste er godt når det blir servert i de rette omgivelsene. Akkurat som fisk og poteter smakte langt bedre da jeg som liten jente fikk det servert hos mine besteforeldre enn da vi hadde nøyaktig det samme hjemme. Litt på samme måte var det med «flødeskummet» på Paludans bogcafé – dette stedet i Fiolstræde med den ultimate kombinasjon av bokhandel, antikvariat og kafé. Her kan man nyte sin varme sjokolade med espresso – og med «flødeskum» på toppen. Man blir nesten glad bare av ordet, og det hele smaker selvsagt mye bedre enn varm sjokolade med «krem» – selv om det er akkurat det samme.

Og hvis man på et tidspunkt skulle bli litt trett av smørrebrød og julebrygg, ja så kan man jo ta seg en «lille morfar» før man legger ut på en nattlig vandring gjennom byens gater. Da vil man kanskje se at månen er i godt lune, der den har festet seg i toppen av granen og agerer julestjerne. Så ville den vel bare spille stjernene et puss.

8 kommentarer:

Plask sa...

Her skal jeg snart bo. Hå hå. Og i dag bestilte jeg en "Elektrisk Æbleskivepande" på nett. For det ønsker jeg meg til jul. Det gjelder å sørge for at man får det man vil ha!

:-)

Hobbyfilosofen sa...

Jorid, du får meg i julestemning! Og det er godt gjort med en som meg, som er svært skeptisk til det meste som har med jul å gjøre. Bortsett fra når jeg får pinnekjøtt da... Nei da, det er ikke så galt som det høres ut som, men det er for mange som stresser for mye...

Får nesten ta meg en liten tur til Køben. Det er jo bare å ta toget over broen. Kanskje jeg finner bokkafeen og kan sitte der med en kopp varm sjokolade med fløteskum og tenke at her har Jorid sittet og snar sitter kanskje Plask her...

londongirl sa...

Har läst om dessa "Äppleskivor" på en annan blogg också. Det var Lisa som är tillsammans med en dansk kille och bor i London. De hade bilder från hur man gör dessa på hennes blogg.
Kanske ska göra som "Plask" här ovan och beställa en sån äppelskivepanna på nätet. :-)

Lothiane sa...

Fin rapport - dette hørtes virkelig herlig ut. :)

God jul, Jorid! Takk for kommentarer og bloggselskap i året som gikk. Og takk for at du kom på fotoutstillingen min! :)

Juleklemmer fra
Lothiane

Avil sa...

Eg saknar så veldig æbleskiver.
Elektrisk æbleskivepande høyrest aldeles fantastisk ut. Kvifor har eg ikkje bestilt ein slik?

Plask sa...

Avil: Fordi det er forferdelig vanskelig å få tak i. Firmaet jeg bestilte fra hadde ikke flere på lager. Og jeg finner ingen noe annet sted :-(

Hjelp!

Hobbyfilosofen sa...

Jorid, har du gått under jorden? Eller har du bare tatt en uvanlig lang juleferie?

Jorid sa...

Godt nytt år til dere alle, og takk for kommentarer :-)

Og til Hobbyfilosofens spørsmål: Neida, jeg er bare gjemt under snøen... Og har mange gode unnskyldninger for å ha forsømt bloggen: jule- og nyttårsferie, mye å gjøre på jobben - og sist, men ikke minst: datatrøbbel! Den nye bærbare måtte til doktoren etter bare en måneds bruk, og er ennå ikke helt i form...
Men jeg skal sakte, men sikkert bevege meg tilbake til bloggosfæren igjen, har jeg tenkt :-)