28 januar 2008

Dysfunksjonelle svenske menn

Jeg har nettopp lest to svenske romaner som nylig er kommet på norsk: Mannen under trappen av Marie Hermansson og Akk, menneske av Staffan Malmberg. Det var ikke før jeg hadde lest ut begge bøkene, at det slo meg at de handlet om menn som har mistet grepet om tilværelsen.

I Mannen under trappen møter vi Fredrik. Han har en sikker jobb, er gift med kunstneren Paula og har to barn. De har nettopp flyttet inn i drømmehuset; gammelt og ærverdig og i fredelige omgivelser. Den rene og skjære idyll med andre ord - helt til det dukker opp en liten, uflidd mann som gjør hevd på kottet under trappen. Samtidig som mannen begynner å vise seg, går det gradvis dårligere med Fredrik. Han får ikke gjort det han skal på jobben og det går mer og mer i ball for ham privat også.

Som leser blir man litt i stuss over denne vesle skapningen under trappen: fins han eller er han et fantasifoster? Og hvis han bare fins i fantasien til Fredrik, hvordan kan det da ha seg at det er flere andre som mener å ha sett ham? Det får man lese boken for å finne ut.

Jeg likte i grunnen denne boken bedre ETTER at jeg hadde lest den enn mens jeg leste den. Den er en lek med fantasi og virkelighet, og som sådan en ganske sjarmerende leseopplevelse - om enn ikke skjellsettende.

Akk, menneske av Staffan Malmberg er en liten flis av en roman med undertittelen En liten roman om hjernen, den ulykkelige kjærligheten og Jarl Alfredius. (Jarl Alfredius er en kjent svensk tv-reporter.) Etter at kjæresten forlot ham, er Markus kommet helt ut av lage og stenger seg inne i sitt eget hode - og i den 23 kvadratmeter store leiligheten i Mörby utenfor Stockholm. Ambisjonen hans de to siste årene har vært at han skal se på tv fra lenestolen, sånn at han på den måten kan komme opp og røre på seg, men som oftest ser han på fra sengen.

Heldigvis (?) har Markus en mormor som vet å ordne opp, og hun sender Markus til en psykolog han aldri klarer å finne ut om heter Åke eller Arne. Psykologen gir Markus “lekse“ til hver gang, noe som setter Markus på mange harde prøver. Så spørs det da, om han klarer å karre seg oppover på den globale funksjonsvurderingsskalaen. Den går fra 1 til 100 og ifølge psykologen er Markus sånn omtrent 52. Forfatteren er for øvrig selv psykolog, og dette er hans debutroman.

Akk, menneske er ikke en bok som setter dype spor i leseren, men den er en velformulert melankolsk-humoristisk stemningsrapport fra vårt kjære naboland. Man blir litt varm om hjertet og får lyst til å strekke ut en hjelpende hånd til den stakkars Markus…

Er Den Svenske Mannen i krise…?

4 kommentarer:

Spectatia sa...

Nei, jeg har ikke merka noe, men jeg skal holde utkikk etter Markus neste gang jeg kjører gjennom Mörby. ;-)

Jorid sa...

He-ha, ja og om du skulle få øye på ham, må du hilse og ønske god bedring :-)

Hobbyfilosofen sa...

Jeg mistenker at Sverige gjør noe med deg... (eller meg i dette tilfellet... ;-)

...Sverige, dette forunderlige land, som man ikke forlater før man har fått merker av det...

Jorid sa...

Hobbyfilosofen: He-he, best å ikke gjøre svenske av seg, skjønner jeg ;-)