15 januar 2008

Mitt vintereventyr

Det fins en by jeg stadig vender tilbake til. Det vil si: egentlig er det to byer, en som fins i fantasien og en som tilhører virkeligheten. Noen ganger møtes de to, og det oppstår øyeblikk av noe som ligner på lykke.
Noe av det første blikket fester seg på når jeg kommer til Riga, er det store frihetsmonumentet midt i sentrum. “Tevzemei un brivibai“. “For fedreland og frihet“. Monumentet ble reist i 1935 og fikk etter hvert status som nasjonalhelligdom. I dag står soldater vakt for Milda, mor Latvia, som troner høyt der oppe. Mange kommer hit med blomster - og takker for friheten som omsider kom til landet. I sovjettiden risikerte man å bli deportert til Sibir hvis man dristet seg til å legge blomster her. I min slekt fantes det en gammel dame som het Milda. Slik ble det knyttet et ekstra, usynlig bånd mellom meg og denne byen som jeg snuste forsiktig på for mange år siden.
Denne jenta må jeg bortom og slå av en prat med hver gang jeg er i Riga. Jeg forestiller meg at hun er Riga selv, som stråler mot verden etter frigjøringen fra Sovjet i 1991. Dessuten deler vi noen hemmeligheter, hun og jeg.
Riga er en by som kler snø, derfor er det ikke så rart at disse kjempesnømennene gliser bredt. Det blir noe magisk over byen når snøen legger seg, og jeg ser for meg at det ligger mystiske historier gjemt under det hvite; fortellinger som venter på å bli gravd ut. Om våren og sommeren er Riga grønn og struttende, og det er helsebot i å sitte på en benk i en av de mange parkene, med en stor, raslende trekrone som et beskyttende tak.
Å la føttene møte brosteinen i gamlebyen i Riga er en reise i seg selv, gjennom kultur og historie. Mange av bygningene er vakkert pusset opp, og Riga har klart overgangen fra gammel til ny tid uten å miste sin selvrespekt. De første gangene jeg var her, var det smått med kafeer, nå kan man nyte sin latte med utsikt mot livet der ute hvor mennesker hutrer forbi.
Dette er selvsagt drømmehuset for en katteelsker… Her er den ene av de to kattene på toppen av det som rett og slett bare kalles “kattehuset”. Det sies at den velstående kjøpmannen som eide bygningen, kom på kant med byens mektigste menn som holdt til i Den store gildehallen midt imot. Han ble sur fordi han ikke fikk bli med i det gode selskap av rikinger, og i protest fikk han kattene på tårnene snudd slik at de vendte rumpa mot gildehallen…
Hvis jeg vant i lotto… Jeg tar meg også alltid en sving bortom Albert-gaten for å se på de mange vakre husene i jugendstil. Lenge sto det “for sale” på en stor plakat i det buede vinduet. Og jeg gikk der og drømte meg bort og tenkte på hvor fint det skulle bli å sitte der ved vinduet, la tankene fare og skrive ned vakre ord med fyllepenn på håndlagd papir. Men denne gangen var salgsplakaten borte…

8 kommentarer:

Hobbyfilosofen sa...

Velkommen tilbake til bloggeland. Vi har savnet deg! Du beskriver Riga så flott. Sitter her og drømmer meg dit. Må dra dit, bare må dra dit... ;-)

leselama sa...

Åh, så fint med nytt blogginnlegg her igjen! Helt enig med hobbyfilosofen: Vi har savnet deg! :-)

Frihet er ingen liten sak. Det var det fint å bli minnet om på denne utrolig vakre måten.

Anonym sa...

Synd du ikke fikk kjøpt leilighet i Riga. Skulle gjerne ha besøkt deg der!
Siv

Jorid sa...

Hobbyfilosofen: Takk for det, det er jo selvsagt hyggelig å være savnet :-)
Og ja, til Riga må man dra!

Leselama: Så kjekt at du også har savnet meg :-)
Og av og til har i alle fall jeg lett for å glemme at frihet ikke er noen selvsagt sak...

Siv: Ja, det hadde virkelig vært noe! Kanskje en gang...

Anonym sa...

Ja, det var godt å ha deg tilbake. Har savnet innleggene dine. Du må ikke ta en så lang ferie fra bloggen uten å si fra :-)
Anne

Mdm Bricolleur sa...

Jeg vil også til riga nå, dit har jeg egentlig aldri tenkt på å reise. Så takk, Jorid, for at du skaper reiselyst! Og velkommen tilbake fra meg også :)

Jorid sa...

Anne: Skal huske å si fra neste gang jeg tar bloggefri :-)

Mdm. B: Takk! Og jeg er ganske så sikker på at du ville like Riga :-)

monica sa...

halloen. er det snø i riga nå? =)