11 februar 2008

For den travle leser

Er du kanskje en av dem som aldri kom så langt som til å lese «Da Vinci-koden»? Eller skulle du gjerne ha lest Stieg Larsson – ikke fordi du har spesielt lyst, men fordi «alle» snakker om bøkene hans?

Nå er hjelpen kommet. Den svenske illustratøren og tegneserieskaperen Henrik Lange har nemlig laget ultrakorte versjoner av nye og gamle klassikere: «80 romaner för dig som har bråttom» (Kartago forlag).

Han har én side, fire ruter, til disposisjon for hver roman. Henrik Lange har blant annet tatt for seg «Odysseen», Kafkas «Prosessen», Dostojevskijs «Forbrytelse og straff», Hamsuns «Sult», Lisa Marklunds «Asyl», Arto Paasilinnas «Kollektivt selvmord» og Yann Martels «Historien om Pi». Illustrasjonen på omslaget er fra tolkningen av Bulgakovs «Mesteren og Margarita».

Og til slutt en liten «advarsel»: Det kan hende man får lyst til å finne fram originalen etter å ha lest Langes kortversjon...

7 kommentarer:

bharfot sa...

Åh jeg har så lyst på den boka! Så den i vinduet på Tronsmo her om dagen, men det var etter stengetid, så jeg må komme meg dit en dag snart. Billig var den også. Jeg gleder meg!

KariE sa...

Takk for tips. Denne frister meg virkelig!

Johnny sa...

Ahh, den boken gillar jag:) Kul att du bloggar på Jorid, även om det där med svenska män var på gränsen...:-)
Skickar en kram såhär på Valentines day.

Jorid sa...

Oda: Ja, det er en riktig godbit av en bok. God fornøyelse!

KariE: Løp og kjøp!

Johnny: Trivelig å se deg her igjen! Håper det står bra til i Göteborg. Jeg trodde jo ikke du skulle komme til å lese det der med svenske menn ;-) Kram til deg også :-)

Johnny sa...

jag är här och smyger titt som tätt, så det är bäst du tänker på vad du skriver :-)

Inkan sa...

Den boka er genial: for som du varsler om; Men bare måste läsa de böcker man ikke lest innan.

hm,svenske men...;)

Og Jeg har bare gott og snakke om norske men jeg... en har en gang fått hjerte mitt.

Jorid sa...

Johnny: Ha-ha, ja jeg må nok tenke meg om to ganger innan jeg skriver noe om svenske menn igjen ;-)

Inkan: Ja, den boken gjør meg veldig nysgjerrig på de bøkene jeg ikke har lest..
Og vi får skåle for BÅDE den svenske og den norske mannen :-)