02 mars 2008

Store spørsmål i lite format

Døden slik den opptrer i Wolf Erlbruchs bildebok And, Døden og tulipanen er ikke svartkledd og har ingen ljå mellom hendene. Han drar ikke engang aldri så lite på det ene benet. Han er faktisk ikke det minste skremmende, men mer som en venn å regne.

And har lenge hatt en underlig følelse, det er som om noen sniker seg etter henne.
- Så fint at du har lagt merke til meg, sa Døden.
- Jeg holder meg bare i nærheten av deg, så lenge du lever - for sikkerhets skyld.

And og Døden går til dammen. And vil bade, men Døden må tilstå at bading ikke er noe for ham. Han vil heller klatre i trær. And og Døden leker sammen, men plutselig en dag rusker en kald vind i Ands fjær og hun begynner å skjelve. Hun spør Døden om han kan varme henne litt.

Det er det enkle, nakne uttrykket i denne boken som får den til å virke så sterkt. Det er ingenting å skjule seg bak, her er verken snikk-snakk eller utenomsnakk. Historien er usentimental, men får fram mange følelser i leseren. Illustrasjonene er enkle; figurene er tegnet med fargeblyant på brunt innpakningspapir, skåret ut og limt på hvit bakgrunn.

Wolf Erlbruch er professor i arkitektur ved universitetet i Wuppertal i Tyskland. I et intervju med den danske avisen Politiken sier han at denne boken arbeidet i ham i omkring fem år før han fikk den ferdig. I begynnelsen var teksten mye lengre og langt mer komplisert, og tegningene var også mer komplekse. En stor del av jobben besto i å kutte og forenkle.



Wolf Erlbruch har også laget bildeboken Det store spørsmålet. Her gir blant annet katten, bakeren, bestemor, en sjømann, en stein, en and og mor sine personlige svar på det store spørsmålet: Hvorfor er jeg her på jorda?

Og kanskje er det på sin plass å sitere døden her også: “Du er her for å elske livet.”

Selv om dette er en bildebøker, er det også bøker voksne vil ha utbytte av. Wolf Erlbruch gjør oss alle til filosofer når han inviterer oss inn i sin verden.

4 kommentarer:

Katrine K sa...

Disse bøkene fikk jeg veldig lyst til å lese/ se..! For en poetisk og vakker måte å se døden på. Takk for fin introduksjon.

Siri sa...

Jeg sto på biblioteket og leste And, Døden og tulipanen, og den var så vakker. Nydelig og trist. Jeg tror jammen den må kjøpes inn.

Jorid sa...

Katrine: Jeg er ganske sikker på at du vil like disse bøkene :-)

Siri: Ja, den er trist på en vakker måte. Og en bok som er fin å eie :-)

Plask sa...

Denne! Denne vil jeg ha!

(kattene er sluppet løs!)