03 april 2008

Bildekunst

Jeg vet ikke hvor stor sannsynligheten er for at jeg noen gang kommer til å reise til Transdniester, Abkhazia eller Nagorno-Karabakh, men fotograf Jonas Bendiksens bok Satellites er en reise i seg selv.

Boken er delt inn i seks deler som hver tar for seg en “utpost” i det tidligere Sovjetunionen. Jonas Bendiksen skriver en innledning til hver av delene, der han beskriver situasjonen i området og sier litt om hvordan han tok seg fram (noe som ikke alltid var like enkelt - en utenlandsk fotograf vekker gjerne oppsikt).

Ut over det, får bildene lov til å snakke for seg selv. Og dette er bilder som forteller sterke historier. Det merkes også at fotografen har respekt for motivene sine, han turer ikke fram og ivrer ikke etter å få fram et så sensasjonspreget uttrykk som mulig - selv om det er mye armod og elendighet der han har ferdes.


Noe av det som fascinerer meg mest med fotografiene til Jonas Bendiksen, er komposisjonen og måten han utnytter lyset på. I tillegg til poesien i hvert bilde. Og spenningen. Det er noe i alle bildene som pirrer nysgjerrigheten, og hvert bilde forteller en historie. Historier det kanskje ikke hadde vært mulig å fange i språket, men som lysmesteren lokker fram. Jeg får lyst til å gå inn i bildene, samtidig som jeg er sjeleglad for at jeg står på utsiden.

Satellites har allerede rukket å bli en av mine favorittfotobøker.

Jonas Bendiksen (f. 1977) begynte sin fotografkarriere allerede som 20-åring, da han reiste til Vladivostok. De neste årene hadde han base i Russland, og derfra reiste han rundt.

Nå er han en av de anerkjente Magnum-fotografene og leverer bilder til bl.a. Newsweek og National Geographic.

4 kommentarer:

lothiane sa...

Åh! Så fine bilder.. spesielt det første var sterkt!

Jorid sa...

Lothiane: Veldig mange flotte bilder i denne boken. Skulle ønske jeg var like flink fotograf...

Ståle sa...

Denne boka skal jeg finne fram til. Er veldig fascinert over hvor mye et bilde kan si. Historier som ikke kan fortelles med ord. Og her ser det ut til at du har funnet fram til noe som for meg synes å være midt i blinken.
Takk

Jorid sa...

Ståle: Ja, jeg er ganske sikker på at du kommer til å bli begeistret for fotografiene i denne boka - løp og kjøp! (Kan anbefale nettbokhandelen capris.no)