30 april 2008

Oppskrytt

Det er ganske interessant å observere hvordan enkelte bøker blir hauset opp, til tross for at de - og det er min personlige oppfatning - er temmelig ordinære og burde ha veket plassen til fordel for bedre bøker.

Først var det Havets katedral av spanske Ildefonso Falcones. Etter min mening en seig og temmelig kjedelig tykksak. Like fullt er folk over seg av begeistring. Dagbladets anmelder konstaterer at dette er stor underholdning, til tross for at hun i den samme anmeldelsen slår fast at “rent språklig er boka helt død”…

Så kom Ladies av svenske Mara Lee. Nye ovasjoner. Jeg forstår ikke helt hva som er verken fascinerende, provoserende, nyskapende eller dristig med Ladies. Er den ikke ganske ordinær? Kan oppmerksomheten ha sammenheng med at en såkalt “seriøs” forfatter (Mara Lee har tidligere gitt ut to lyrikksamlinger) beveger seg over i underholdningslitteraturens domene? Finner kritikerne noe nytt her fordi de ikke har lest underholdningslitteratur før?

Jeg synes ikke Ladies er noen dårlig bok. Den er velskrevet, det er driv i den og Mara Lee skriver seg godt inn i den tiden vi lever i. Men det er det mange andre som også gjør. Jeg kan ikke se at denne boken er så veldig unik, og derfor er det desto mer interessant hvordan alle har trykket den så til de grader til sitt bryst, først i Sverige og siden her hjemme.

Forlaget har vært opptatt av å fortelle at dette ikke er såkalt chic litt (en betegnelse som blir brukt litt nedsettende om mer lettvint lektyre myntet på kvinnelige lesere). Jeg beklager, men jeg kan ikke se at denne romanen hever seg vesentlig over det beste innen den sjangeren.

Ladies er rost opp i skyene, men denne leser mistet dessverre aldri bakkekontakten.

6 kommentarer:

Bharfot sa...

Jeg er helt enig med deg. Eller rettere sagt, jeg er kanskje enda mer kritisk, for jeg synes ikke boka dugde som chick-lit engang, til det var den for kjølig skrevet, preget av en intellektuell forfatter som prøvde å «leke med» klisjeene, Helene Uri-aktig. Men boka er ikke unisont lovprist i Sverige heller, les f eks denne anmeldelsen i Dagens Nyheter.

leselama sa...

Så stas å finne noen som sier akkurat det jeg tenkte! :-)

Som vanlig er det stas å lese bloggen din, Jorid!

Spectatia sa...

Det er utrolig kjekt å få bekreftet at jeg enn en gang kunne stole på mine forutfattede meninger. ;-)

Anonym sa...

Jeg har ikke lest "Ladies", men jeg er veldig enig når det gjelder "Havets katedral". Etter min mening gjespende kjedelig.
Siv

Jorid sa...

Oda: Takk for tips fra Sverige. Den anmeldelsen var sabla god!

Leselama: Takk :-)

Spectatia: He-he, jeg skjønner akkurat hva du mener ;-)

Siv: Da har du bare én ting å gjøre: les Ladies også :-)

lothiane sa...

Okay bra! Da vet jeg om to bøker jeg bare kan hoppe over. Godt jeg avbestilte havets katedral. :)