10 august 2008

Hva er det med vampyrer?

Nylig ble Breaking Dawn, fjerde og siste bok i Twilight-serien til Stephenie Meyer lansert i USA. I løpet av lanseringsdagen ble det ifølge avisa USA Today solgt 1,3 millioner eksemplarer av boken. Det totale opplaget er på 3,7 millioner.

Bøkene handler om tenåringsjenta Bella som forelsker seg i Edward, som altså viser seg å være vampyr. De tre første bøkene i serien har solgt totalt 7,5 millioner eksemplarer i USA og er oversatt til en rekke språk. Selv om det først og fremst er tenåringsjenter som renner ned bokhandelen for å få tak i disse bøkene, skal også mange godt voksne kvinner ha tapt sitt hjerte til denne helt spesielle kjærlighetshistorien.

Med åpent sinn tok jeg derfor fatt på den første boken i serien, Evighetens kyss (den kom på norsk i 2006). Og hva fant jeg? En ganske langtekkelig og seig historie som jeg ikke helt forstår hvorfor er blitt så uhorvelig populær. I og med at det handler om vampyrer, hadde jeg forventet meg noe som var mer skummelt enn dette.

Rett nok tar spenningen seg opp mot slutten av den nesten 500 sider tykke romanen, men til syvende og sist var dette en temmelig blodfattig historie. Bok nummer to kommer på norsk i høst, og har tittelen Under en ny måne. Kanskje må jeg lese den også. Jeg vil nemlig så gjerne vite hva det er med disse bøkene. Noen som vet svaret?

5 kommentarer:

leselama sa...

Ha'kke peiling! Jeg liker ikke vampyrhistorier - bortsett fra den til John Ajvide Lindqvist ("La den rette komme inn"). Den var fin.

At en vampyrhistorie er "en temmelig blodfattig historie" fikk meg til å skoggle her! Ordpoeng til deg! :-)

Jorid sa...

Leselama: Enig angående Lindqvist - har stor sans for bøkene hans.
Og takk :-)

Oda sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Oda sa...

Kan det ha noe å gjøre med at du kanskje er litt over den yrende tenåringskjærlighetstalderen? =) Jeg synes bøkene var spennende, men så forventet jeg meg ikke bloddryppende mord, men heller en ungdomsbok om kjærlighet. Den kategorien pleier jo egentlig å være temmelig ensformig og kjedelig, så jeg ble positivt overrasket over spenningen! Eller kanskje jeg bare ikke har vokst ut av tenåringskjærlighetsalderen ennå =)

Jorid sa...

Oda: He-he, ja det kan kanskje ha en sammenheng med at jeg er blitt en gammel kyniker :-)
I det siste har det jo vært enda mer styr rundt disse bøkene i og med dette fjerde og uferdige manuset som ble lagt ut på nettet. Det aner meg at noen sterke - kommersielle - krefter spøker i kulissene her. Men jeg er stadig fascinert av fenomenet, og har tenkt å gyve løs på bok 2!