25 september 2008

Debutroman litt utenom det vanlige

Debutant Odd Sivertsen (f. 1947) har skrevet en oppvekstroman, men den er ikke av det tradisjonelle slaget. I alle fall er det første gang jeg leser en roman der handlingen er lagt til et læstadiansk miljø.

Med havet i hånden (en av høstens vakreste boktitler?) gir et godt innblikk i en del av den norske og nordnorske historien jeg vil tro er ukjent for mange. Med sitt innhold blir boken nesten et eksotisk innslag i den nye norske litteraturen, og Odd Sivertsen ble et spennende bekjentskap.

Læstadianismen er preget av tanker om synd og fordømmelse, men forfatteren er likevel opptatt av å få fram et nyansert bilde. Odd Sivertsen er selv oppvokst i et læstadiansk hjem, men forlot siden dette strenge miljøet. Det er mange selvbiografiske trekk i romanen, kanskje er det derfor den virker så ærlig og ekte.

Hovedperson er unggutten Hans, og han er splittet mellom det norske og det samiske. Romanen tar dermed også opp problematikken rundt undertrykkingen av samene. På denne måten blir det en roman som favner bredt. Likevel blir ikke det “politiske” stående i veien for fortellingen.

Noe av det som gjorde sterkest inntrykk på meg, var skildringen av den sinnssyke broren til Hans. Her skriver Odd Sivertsen seg rett inn i hjertet mitt, og han har et språk som er sterkt og varsomt på samme tid. Forfatteren er også billedkunstner, kanskje preger det måten hans å skrive på. Romanen har mange fine språklige bilder, og jeg syns forfatteren har gjort en hederlig innsats i sin formidling av et stoff ikke så mange andre har sett mulighetene i.

I og med at forfatteren også er billedkunstner, har han selv stått for illustrasjonen til omslaget på boka.

4 kommentarer:

Tove sa...

Denne fekk eg lyst til å lese! Takk for omtalen!

londongirl sa...

Den här boken låter verkligen som en som jag skulle vilja läsa. Undrar just om den kommer på svenska eller om jag ska försöka mig på norsk? ;-)

Håller med dig om att det är en fantastisk fin boktitel.

Ståle sa...

Flott omtale av det som høres ut som en annerledes og interessant bok. Likte både tittel, forsidebilde og temaet. Det er ikke utenkelig at denne komer inn på skal-lese-lista mi. Takk for det.

Jorid sa...

Tove: Så hyggelig :-)

Londongirl: Glad for å se deg her igjen :-) Og du må nok forsøke deg på norsk, for jeg tror ikke den kommer til å bli oversatt til svensk... Men norsk er NESTEN som svensk ;-)

Ståle: Jeg syns den fortjener en plass på lista di. Tipper ellers at den lista er ganske lang... :-)