10 september 2008

Gammel dansk

Jeg har en mistanke om at forfatteren Martin Andersen Nexø (1869-1954) har gått mer eller mindre i glemmeboken - også i hjemlandet Danmark. Et søk i en nettbokhandel ga i alle fall et temmelig magert resultat.

Martin Andersen Nexøs to hovedverk er Pelle Erobreren (4 bind 1906-10) og Ditte Menneskebarn (1917-21). Ditte Menneskebarn ble utgitt av Den Norske Bokklubben i 1975, mens Pelle Erobreren kom i samme klubb i 1981. Det er trolig det siste vi har sett til Nexø i Norge. Titlene på disse bøkene har alltid appellert til meg, men jeg har aldri kommet meg så langt at jeg har fått lest dem - til tross for at de har stått i bokhylla.

Derimot har jeg sett Bille Augusts filmatisering av Pelle Erobreren fra 1987, med Max von Sydow og Pelle Hvenegaard i de to sentrale rollene. Denne filmen vant Oscar for beste utenlandske film. Da jeg nylig så den om igjen, gjorde den stadig sterkt inntrykk. Ikke minst er det forholdet mellom Pelle og den tilårskomne faren som bærer filmen, men den har også gode miljøskildringer og gir et sterkt bilde av de sosiale forskjellene på begynnelsen av 1900-tallet.


Filmen Ditte Menneskebarn ble min for 25 danske kroner i en dvd-butikk i Århus. Den er fra 1946, men opplevdes som forbausende moderne i sitt filmspråk. Den vakte da også oppsikt utenfor landets grenser. Tove Maës gjør en fantastisk innsats i rollen som Ditte, og akkurat som i Pelle Erobreren er det de menneskelige relasjonene som løfter filmen. Ditte er “uekte” barn, og vokser delvis opp hos sin kjære mormor. Begge filmene er også sterke barndomsskildringer fra fattige miljøer.

Noen ganger kan det være greit å “jukse” litt og se filmen i stedet for å lese boka - i alle fall når resultatet er så vellykket som i disse tilfellene.

6 kommentarer:

Lille søster sa...

Jeg leste Ditte Menneskebarn som tenåring, og det gjorde sterkt inntrykk. Pelle Erobreren så jeg på kino dan den gikk. Jeg tror ikke Andersen Nexø er glemt blant leserne, men han er kanskje ikke så mye til stede i det offentlige rom?

Jorid sa...

Lille søster: Det håper jeg du har rett i, for det er synd hvis de gamle klassikerne forsvinner og ikke blir tilgjengelig for nye lesere. Kanskje lever Andersen Nexø i beste velgående på biblioteket :-)

Litterær runnergirl sa...

Men du MÅ lese bøkene! Jeg leste både Ditte og Pelle som 14-åring (etter å ha lest De vergeløse...), og de ga et uutslettelig inntrykk.

Forlagene burde forøvrig være sitt kulturelle ansvar bevisst og utgi "klassikerserier" fremfor den tåpelig chick-lit´en som pøses ut!

Jorid sa...

Litterær runnergirl: En så sterk oppfordring kan jeg ikke unngå å ta til meg :-)
Og jeg er helt enig: forlagene burde være mye flinkere til å gi ut klassikere!

Ståle sa...

Jeg har bare sett Pelle Erobreren, og det for mange år siden. Men den sitter fremdeles sterkt i minne. Takk for at du minnet meg om den. Nå skal den anskaffes igjen. Og kanskje boka som har stått og ventet i hylla siden sist jeg så filmen også skal børstes støv av...

Jorid sa...

Ståle: Ja, noen ganger trenger man en liten påminnelse :-)