22 september 2008

På gli

Jeg har tidligere uttalt meg temmelig negativt om Stephenie Meyer og hennes roman Evighetens kyss, som handler om tenåringsjenta Bella som forelsker seg i den kjekke vampyren Edward.

Amerikanske Stephenie Meyer har fått en svært stor leserskare, og ikke bare blant tenåringsjenter. Vampyrfeberen har også rammet godt voksne damer. Jeg var oppsatt på å finne ut hva dette var med disse bøkene.

Nå har jeg lest bok nummer to, som nylig er kommet på norsk: Under en ny måne (oversatt av Vibeke Saugestad). Og her begynner det faktisk å skje ting, det spisser seg til og tempoet øker. Ikke minst takket være at Bellas bestekompis Jacob (som selvsagt er forelsket i henne) viser seg å være varulv. Det sier seg selv at her ligger det an til rivalisering…

Under en ny måne er langt mer av en pageturner enn den første boka i serien, og jeg tok meg selv i å bite negler flere ganger mens jeg leste. Faktisk gikk jeg tidlig hjem fra Bokfest i Operaen for å lese videre. Det spørs bare om jeg ikke må gå til anskaffelse av bok nr. 3 i serien: Eclipse. Tror ikke jeg har tid til å vente på oversettelsen…

6 kommentarer:

Andrea sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Andrea sa...

Det er litt rart, at du liker bok nummer 2, bedre enn den første. For med alle jeg vet om som har lest disse bøkene har nummer to vært den som har vært minst likt, pågrunn av at Edward er fraværende i store deler av boka.
Og du burde lese de to neste bøkene også, de er ganske bra. :) Men du må jo selvfølgelig få din egen mening av bøkene, og ikke følge min. Ettersom at jeg ikke er så veldig flink til å vurdere bøker for andre.

Jorid sa...

Andrea: Men jeg ER litt rar, skjønner du :-) Jeg syns egentlig det var bra at Edward forsvant en stund, sånn at Jacob også fikk komme til sin rett. Og jeg tror nok jeg kommer til å lese de to neste bøkene også...
Hyggelig at du kom innom, forresten!

Johnny sa...

Hallå där, skulle inte du komma och hälsa på nu när det är bokmässa?
Alltså, man bara undrar va?:-)

Jorid sa...

Johnny: Jo, nå kommer jeg :-)

Anonym sa...

okej, mejla mig då så kan vi ses på en fika kanske?

//Johnny