01 oktober 2008

Fin fra innerst til ytterst

Det første jeg la merke til ved Siri M. Kvammes bok var omslaget. Jeg fikk umiddelbart lyst til å ta på det. Elisabeth Vold Bjone har laget et av bokhøstens aller vakreste omslag. Deretter var det tittelen som fanget interessen: Vinterhjerte. Jeg likte motsetningen som lå i ordet.

Baksideteksten fortalte meg at Vinterhjerte er en roman om å miste noen, for så å miste seg selv. Videre at det også er en erotisk roman, en roman om å se og bli sett: “Liv og Endre bur på ei vintervakker øy i Nord-Noreg med dei to barna sine. Ein dag rygger Endre over dotter deira og livet vert aldri det same. Liv kan ikkje tilgje Endre og flyktar inn i eit erotisk forhold til mannens bestekamerat, Egil. Liv si søster, Lea, bur i etasjen over og ser alt. Ho nyttar høvet til å kome nærmare Endre.”

Baksideteksten yter ikke boka rettferdighet, for det er ikke den ytre handlingen som gjør denne romanen til et lite stykke kunst. Det er Siri M. Kvammes forunderlige evne til å finne ord, formulere setninger og komponere en tekst som er så finslipt at jeg ser for meg en forfatter som bokstavelig talt sitter og filer og gnikker på hvert eneste ord. Det er en rytme i språket som kommer til sin fulle rett ved høytlesning.

Det er et stort og vanskelig tema Siri M. Kvamme tar opp i denne romanen, og hun behandler det med den største respekt og stor troverdighet. Sorgen personene opplever er av et slag det er vanskelig å finne ord for. Språket fungerer på et tidspunkt ikke lenger som kommunikasjonsmiddel, derfor tyr Liv til et annet, fysisk språk.

Forfatteren skildrer fortvilelsen og desperasjonen på en så overbevisende måte at jeg som leser nesten blir ordløs.

9 kommentarer:

Stine Marie sa...

Denne boken har havnet på min "må lese" - liste først og fremst på grunn av tittelen og bokomslaget (shallow, huh? hehe) men ikke minst på grunn av temaet hun tar opp. Gleder meg til å lese den :)

Bjørg sa...

Eg er så enig - for ein gongs skuld var det framsidebiletet som fekk meg til å kjøpe ei bok. Eg har ikkje lese ho endå, men eg gleder meg etter å ha lese det du skriver.

Jorid sa...

Stine Marie og Bjørg: Gleder meg til å høre hva dere syns om den når dere har lest :-)

Elisabeth sa...

Og jeg må bare si tusen takk! Det er utrolig sjelden man får noen som helst tilbakemelding fra leserne på omslag, og siden dette er et av de omslagene jeg har vært mest fornøyd med i år er det kjempegøy at noen har lagt merke til det!

(-Og boka er kjempefin, og anbefales varmt!)

Jorid sa...

Elisabeth: Værsågod! Det er sjelden jeg opplever at det er så godt samsvar mellom omslag og innhold. Nydelig er det :-)

Kelly sa...

"Vinterhjerte" er et smykkeskrin av en bok. Den sitter i hjertet ditt lenge etter at den er lest. Håper det kommer den oppfølger, for hvordan går det videre med Liv, Lea og Endre?
Jeg er heldig, og har hørt Siri Kvamme selv lese fra boka. Løp og lytt, hvis du får anledning.

Jorid sa...

Kelly: Jeg er også heldig, for jeg har hørt forfatteren lese utdrag fra boka :-) Håper hun får anledning til å lese den inn som lydbok. Blir spennende å se om det kommer en slags oppfølger, eller om hun vil skrive om noe helt annet neste gang...

Lille søster sa...

Det står på hjemmesiden hennes at hun holder på med en oppfølger!

Jorid sa...

Lille søster: Bare å glede seg, med andre ord :-)