05 oktober 2008

Historier om hus

Jeg hadde utmerket reisefølge på toget på vei hjem fra Göteborg (“stillevogn“ er forresten en fantastisk oppfinnelse): Svenska ödehus, med tekst av Sven Olov Karlsson og fotografier av Philip Pereira dos Reis. På strekningen Göteborg - Oslo befinner det seg helt sikkert mange forlatte hus som hadde fortjent sin egen bok, og Svenska ödehus fungerer ypperlig som inspirasjon for den som vil gå på husjakt i den fjerne eller nære fortid.

Gjennom ti kapitler blir vi kjent med ti hus som er oppgitt av eierne sine og bare står og forfaller. Husene befinner seg i ulike deler av Sverige, og samtidig som boken forteller historien til de enkelte husene, blir dette også en reise gjennom ulike deler av historien.

I forordet heter det blant annet: “En del hus var omsorgsfullt tillbommade i väntan på något som aldrig kom. Andra stod övergivna vind för våg, nermalda i tidens kvarnar. Inget rum var det andra likt. Men överallt fann vi spår av glädje och sorg, av godhet och ondska, ärr från kampen mot ödet.”

Det er et bredt spekter av hus vi får bli med inn i: en husmannsplass, en skole, en butikk, en en gang så staselig villa, et kapell. Alle har de sine helt spesielle historier å fortelle, gjennom de menneskene som en gang bodde der. En del av historiene gjør spesielt sterkt inntrykk, som den om Hultahuset.

Gjennom intervjuer, egne iakttakelser og ikke minst fotografiene blir dette historiebok og eventyrbok i ett. Dette er en skattkiste av en bok som jeg kommer til å ta fram og bla i med jevne mellomrom. For ingenting kan som gamle hus få fart på fantasien.

4 kommentarer:

Tehme Melck sa...

Interessant. Jeg har stor sans for hus som dette. Forfallet har sin egen estetikk. Apropos Sverige har jeg særlig lagt merke til ett hus litt sør for Göteborg, som man ser fra E6. Har ofte tenkt at en dag skal jeg stoppe opp og fotografere det. Men det er ikke blitt noe av ennå.

Jorid sa...

Tehme: Neste gang er det ingen vei utenom: da stopper du og tar bilde - vær så snill :-)

leselama sa...

Selv har jeg en bok som heter "Svenska hus på landet" av Barbara & René Stoeltie som jeg fikk i gave av en god, svensk venninne en gang i verden. En fantastisk bok med praktfulle bilder. Hvilket beviser at bøker er den perfekte gave. De varer og varer og varer. Akkurat som hus med sjel! :-)

Jorid sa...

Leselama: Så enig, så enig! Og den boken høres ut som noe jeg også kunne ha kommet til å like :-)