09 oktober 2008

Julaften hele året

Nettbokhandelen Capris har gjort livet til en norsk leser med hang til svensk rikere - og fattigere økonomisk sett på grunn av sine billige svenske bøker. Med ujevne (men ganske hyppige) mellomrom klikker jeg på “Til kassen”, for så en stund etterpå å trekke kølapp på postkontoret på St. Hanshaugen.

Min nyeste bokpakke består av fire engelske og åtte svenske titler - de fleste valgt ut fra anbefalinger jeg har funnet på nettet.

David Benioff: City of Thieves
Romanen har handling fra beleiringen av Leningrad. Denne boka har jeg hørt mye bra om, og ettersom jeg har en viss dragning mot Russland, tenkte jeg det var et godt valg. Romanen kommer for øvrig på norsk neste år.

Latin American Writers at Work
Dette er en samling intervjuer med noen av de mest fremstående latinamerikanske forfatterne. Her er intervjuer med blant andre Jorge Luis Borges, Pablo Neruda, Octavio Paz og Mario Vargas Llosa.

Lori Smith: A Walk With Jane Austen
Dette er helt klart ikke stor litteratur… Jeg håper bare den ikke er så dårlig at den ikke også er underholdende. En bok for de mørke høstkvelder. Og jeg falt for omslaget.

Inger Edelfeldt: Skuggorna i spegeln
Her kaster jeg meg på vampyrtrenden… Inger Edelfeldt har skrevet en rekke bøker, men jeg tror bare en eneste én er oversatt til norsk (Nattbarn). Og om den ikke skulle falle i smak, så har jeg bare tapt 32 kroner.

Åsa Linderborg: Mig äger ingen
Denne har fått mye oppmerksomhet i Sverige, og den er nylig oversatt til norsk. Vi skal lese den i leseforeningen jeg er med i.

Selma Lagerlöf: Charlotte Löwensköld
Mitt hjerte banker for Selma, og etter at jeg besøkte Mårbacka er forholdet styrket. Kanskje får jeg med meg teaterversjonen når jeg skal på førjulstur til Stockholm.

Christine Falkenland: Öde og Trasdockan
Christina Falkenland har fått svært gode kritikker for sin nyeste roman, Vintertädgården. Det gjorde meg nysgjerrig på forfatteren, og da passet det bra med disse to korte romanene - som ikke akkurat ser ut til å være feel good-bøker.

Carina Rydberg: Djävulsformeln
Rydbergs roman Den som vässar vargars tänder var en særdeles sterk leseopplevelse. Denne romanen er nok helt annerledes, for her skriver hun visstnok om sitt eget turbulente liv. Den som leser, får se.

Sandra Kalniete: Med högklackade skor i Sibiriens snö
Forfatterens foreldre ble deportert fra Latvia til Sibir, og dette er deres historie. Sandra Kalniete var på bokmessen i Göteborg og fortalte om boken. Jeg leser for øvrig alt jeg kommer over om Latvia.

Marjaneh Bakhtiari: Kalla det vad fan du vill
Om en familie som kommer til Sverige fra Iran, og hvordan de takler kulturforskjellene. Jeg går i tanker om å reise til Iran, så derfor…

Stephen King: On Writing
Jeg har aldri lest en King-roman (bare sett filmen “Ondskapens hotell“), men denne boken om å skrive har jeg hørt mye bra om. Jeg syns det er spennende å lese om forfatteres skriveprosesser, og komme bak teksten.

7 kommentarer:

leselistami sa...

Når det gjelder Stephen King vil jeg anbefale deg å lese Dolores Claiborn. Jeg har sett filmene basert på "Den grønne mil" og "The Body". Begge bøkene er sikkert lesverdige. Jeg er ikke så begeistret for overnaturlige fenomener som King har i noen av sine bøker. Disse er trygge i så måte.

Jorid sa...

Kari E.: Takk for tips, setter stor pris på slike "avgrensninger".

leselistami sa...

Jeg har lest On writing. En del av boka kalles "verktøykassa". Hvis du har tips til meg om en bok med hovedfokus på verktøykasse-delen, tar jeg mer enn gjerne i mot. King har noen eksempler med i boka si og de er oppklarende. Jeg synes det er gøy å lese om skriving og prøve ut metodene når jeg selv skriver.

Jorid sa...

Det fins en amerikansk forfatter som heter Monica Wood som har gitt ut to bøker som jeg tror må være fine som inspirasjon for skriving: "The Pocket Muse. Ideas & inspirations for writing" og "The Pocket Muse. Endless Inspiration. New ideas for writing".
I høst gir for øvrig Merete Morken Andersen ut "Skriveboka", som ifølge forlaget (Aschehoug) er en "skrivebibel og startkabel for skrivelystne".

leselistami sa...

Hjertelig takk for tips :) Jeg skal sjekke disse.

linn sa...

Skal du reise til Iran, burde du lese Kari Vogts "Reise i Iran" (tror den er utsolgt fra forlaget, fant den selv på et antikvariat). I tillegg gir "Ayatollah Highway" av Arne Svingen og Christopher F.B. Grøndahl et fornøyelig bilde av alle kontrastene du kommer til å møte!

Linderborgs bok er forøvrig veldig fin. Forferdelig, men fin:)

Jorid sa...

Linn: Tusen takk for fine lesetips :-)
Har forresten hørt mye fint om Linderborgs bok, gleder meg til å lese den.