25 november 2008

Retro fra radio

Som barn var jeg avhengig av å være i nærheten av en radio da Lørdagsbarnetimen gikk på lufta. Særlig elsket jeg hørespillene. Lykkeligvis er mange av de klassiske hørespillene fra NRK Radioteatret nå å få på cd. De tåler definitivt et gjenhør.

Pollyanna, for eksempel, som er basert på Eleanor H. Porters roman fra 1913. Visst er det både forutsigbart og sentimentalt, men her er det snakk om et stykke herlig virkelighetsflukt!

Den foreldreløse Pollyanna må flytte til sin velstående, men strenge tante Polly. Pollyanna har hatt mye motgang i sitt unge liv, men hun overlever mentalt ved å leke “være-glad-leken”. Den går ut på alltid å se positivt på situasjonen, uansett hvor håpløs den kan virke. Pollyanna har et vinnende vesen og sjarmerer de fleste, kanskje med unntak av den tilsynelatende iskalde tanten…

Et større alvor er det i God natt, mister Tom, som er basert på en roman av Michelle Magorian. Det er en rørende historie, men den hever seg over det sentimentale.

I dagene før krigsutbruddet i 1939 blir London-barn evakuert ut på landsbygda. Den foreldreløse åtteåringen Will havner hos den gamle einstøingen Thomas Oakley. Will er en stille og kuet gutt, som både er fysisk og psykisk mishandlet. Hos Mr. Tom møter han for første gang i livet vennlighet. Den lykkelige tilværelsen tar imidlertid slutt den dagen moren hans forlanger at han skal komme hjem. Tiden går og Mr. Tom får ingen livstegn fra Will. Til slutt begir han seg til London for å lete etter gutten.

Det er lett å tro at God natt, mister Tom er en gammel klassiker, men romanen hørespillet er basert på ble skrevet så sent som i 1981.

God regi og dyktige skuespillere gjør sitt til å bevare disse gode historiene for ettertiden.

7 kommentarer:

lothiane sa...

Åh. Jeg har lyst å lese/høre den siste... God natt, mister Tom. Den høres virkelig fin ut!

Kanskje et julegaveønske, dette da. Takk for tips! :)

Lille søster sa...

Jeg elsket også hørespillene! Skal høre på "God natt, mister Tom" jeg også. Takk for tipset!

Aina sa...

Eg har aldri høyrt desse som høyrespel, men har lese både Polyanna og God natt, mister Tom opp og ned i mente i barndommen. Å, som eg gret av God natt, mister Tom! Huff og huff. Noko så nydeleg trist og fint! Og Polyanna var jo frykteleg koseleg, då. Litt sånn Anne fra Bjørkely i stilen.

Inkan sa...

Du giver meg så mange fine aha-opplevelser och läsetips på din blogg.
Jeg må ju säga TAKK for alle dem. Og så morsomt å minnes gamle klassiker...

Men min store favorit er Anne of Avolea og alle deler skrevet av Lucy Maud Montgomery. Og jeg har glede än idag når jeg leser dem.
En del bökker lever man med.

Jorid sa...

Lothiane: Veldig fint julegaveønske, ja!

Lille søster: Så hyggelig at du også har gode minner om hørespillene :-)

Aina: Ja, de er så trist-vakre disse historiene. Veldig koselig å lese/høre dem som voksen også, syns jeg.

Inkan: De gode, gamle klassikerne går aldri av moten. Heldigvis :-)

Oda sa...

"God natt, Mister Tom" er for øvrig også blitt filmet. Og den er ikke dårlig heller, så vidt jeg husker. Begynte å gråte hver gang jeg leste boka da jeg var yngre, og tårene kom da jeg så filmen også for et par år siden.

Jorid sa...

Oda: Takk for tips! Helt klart en film jeg må se :-)