12 januar 2009

Helen Keller i gammel og ny versjon

Vi er mange som har et nostalgisk forhold til serien “Historien om“, som fortalte historien til en rekke kjente personer. Jeg pløyde meg gjennom et utall av disse bøkene - og hadde stor glede av dem som barn.

Nå har Schibsted Forlag begynt å gi ut en serie som tar opp arven: “Hvem var?” Serien teller foreløpig fire bøker (Helen Keller, Albert Einstein, Elvis Presley og Anne Frank), men flere kommer etter hvert.

Som den boknerden jeg er, fant jeg det for godt å sammenligne den gamle Historien om Helen Keller med den nye Hvem var Helen Keller?

Den gamle historien fra 1966 holder seg forbausende godt. Faktisk syns jeg den stadig er den beste. Nå skal det skytes inn at disse seriene uansett ikke er stor litteratur, men de vekker nysgjerrighet og leseglede.

Teksten er lengre i Historien om Helen Keller, språket mer variert, ordene litt mer kompliserte. Den gamle fortellingen er også mer visuell. Blant annet er det bruk av dialog, noe som er fraværende i Hvem var Helen Keller? Det er faktisk den gamle teksten som rører mest ved leseren. Den har romanens egenskaper, mens den andre er mer refererende og også mer monoton i fortellermåten. Jeg får rett og slett flere bilder i hodet ved å lese gammelversjonen…

Den nyeste teksten oppleves som “tørrere”. Jeg vet ikke om dette kan skyldes kravet om at det skal være lettlest, med blant annet korte setninger og enkelt ordvalg. En bivirkning av dette er imidlertid at teksten føles mer tettpakket, her er få pusterom der leseren får anledning til å bli mer deltaker i teksten.

Handlingen er nesten identisk i de to bøkene, men den gamle boken har med flere detaljer og lar oss dermed også fornemme mer av personene. Dramaturgien er bedre her. Til gjengjeld har den nye flere tegninger - for øvrig i samme stil som vi kjenner fra “Historien om“-serien. Den har også fine faktaoppslag.

Kanskje er Hvem var Helen Keller? mer tilgjengelig for dagens unge lesere, fordi den rent teknisk er lettere å lese. Men som fortelling betraktet våger jeg den påstanden at Historien om Helen Keller har mer å by på.

5 kommentarer:

leselama sa...

Åh ja! "Historien om" var en av mine favoritter som barn også. De "kjedeligste" historiske personer, ble verdens mest spennende i denne innpakningen. :-)

Lille søster sa...

Så fint at du tok deg tid til å sammenligne de to! Jeg var også glad i "Historien om"-bøkene.

Jorid sa...

Leselama og Lille søster: Så morsomt at dere også likte Historien om-bøkene. Jeg kunne ikke la være å kjøpe "Historien om Mozart" da jeg fant den på Fretex her om dagen...

Janke sa...

Hei. Fin blogg!!

Jeg har gitt begge variantene til min datter som er 10. Hun foretrekker den gamle varianten. De er nesten umulig å få tak i, men jeg ser alltid på fretex og loppis.

helen Keller og Marie Curie var mine favoritter :-)

Jorid sa...

Janke: Takk - og veldig hyggelig at du fant veien hit :-)

Så morsomt at du har testet dem på datteren din - og det var jo ganske interessant at hun også foretrekker den gamle.

Helen Keller var også min desiderte favoritt! Men likte også godt den om Marie Curie. Og Florence Nightingale!

Forresten litt underlig at ingen forlag har trykket opp igjen disse, nå når både Frk. Detektiv og Hardyguttene har fått sin renessanse.