18 januar 2009

Kattejammer

Jeg har tidligere skrevet om bibliotekkatten Dewey (her). Nå er boken ute, og den er allerede oversatt til svensk. Den skal også komme på norsk etter hvert.

Som den lidenskapelige kattevennen jeg er, var jeg snar å gripe etter denne boken. Jeg kunne ikke motstå katteblikket som møtte meg på omslaget…

Jeg skal innrømme at jeg ble litt skeptisk da jeg så at dette var en bok på nærmere 300 tettskrevne sider. Kunne det virkelig være så mye å få ut av denne kattehistorien? Jeg fant ganske fort ut at svaret var nei. For dette er ikke bare historien om en katt som ble funnet i innleveringsluken på et bibliotek i en liten amerikansk by, og som skal komme til å bo på biblioteket resten av sitt 18 år lange liv. Det er dessverre minst like mye en historie om bibliotekaren som fant ham: Vicki Myron. Det er hun som, med hjelp fra en ghostwriter, har ført boken i pennen.

Kattens og kvinnens historie veves sammen, og resultatet er blitt en sentimental og tidvis ubehjelpelig fortelling. Vicki Myrons private livshistorie er for meg totalt uinteressant. Samtidig ville det ha vært umulig å skrive 300 sider bare om en katt. Jeg tenker derfor at det måtte ha vært en mye bedre idé å lage en barnebok basert på Deweys liv som bibliotekkatt. Men det ville vel neppe ha gitt så mye penger i kassen…

For øvrig skal boken filmatiseres, med Meryl Streep i rollen som Vicki Myron.

2 kommentarer:

Spectatia sa...

Og hvem skal spille katten? (Bare tuller) Men jeg må si jeg delte din skepsis.

Jorid sa...

Spectatia: Ha-ha, jeg er spent på den katterollen. Katter er jo ikke akkurat kjent for å la seg regissere :-)