08 januar 2009

Stilsikker debutant

Hvis jeg skal bruke bare ett ord på å beskrive Sadie Jones’ debutroman «The Outcast», må det bli «urovekkende».

Uten store ord og fakter skaper Sadie Jones en fortettet stemning og greier dermed å gjøre dette til en sjeldent sterk leseopplevelse. Hun viser stor psykologisk innsikt og har evnen til å kle historien sin i et språk som er så presist og samtidig så åpent at det er umulig å forbli uberørt av det som skjer på og mellom linjene i denne boken.

Året er 1945, Lewis er sju år gammel og sitter på toget sammen med sin mor. Han sitter ved vinduet, mot kjøreretningen, og ser stasjonen bli mindre og mindre etter som toget skyter fart. De to er på vei til London der de skal møte Lewis’ far, som er på vei hjem etter krigens slutt.

Fra nå av tar livet en annen vending. Lewis og faren er fremmede for hverandre, og faren gjør lite for at sønnen skal få tillit til ham. Lewis og moren har imidlertid et nært og godt forhold, og når Lewis blir vitne til at moren drukner under en utflukt de to er på, blir grunnpilaren i livet hans borte. Faren gifter seg raskt på nytt med en mye yngre kvinne, og Lewis blir sendt på bort på skole og er bare hjemme i feriene.

Lewis blir ensom og utstøtt av fellesskapet, og for å kompensere begynner han å skade seg selv. Han blir oppfattet som vanskelig, og skjer det en uheldig episode, er det lett å skylde på Lewis. I desperasjon tenner han på landsbyens kirke og kommer i fengsel som 17-åring. Der blir han i to år, og paradoksalt nok føler han seg mer hjemme der enn hos faren og stemoren.

Etter hvert utvikler det seg et spesielt forhold mellom Lewis og den litt yngre nabojenta Kit. Faren hennes er arbeidsgiveren til Lewis’ far, og har dermed betydelig makt også over Lewis. Han går inn i rollen som velgjører, men har mye å svare for, også på hjemmebane. De sosiale mekanismene i 1950-tallets England er også et tema i romanen. I Kit finner Lewis en sjelefrende, de er to utstøtte som holder hverandre oppe.

Dette er imidlertid ikke bare en roman om å være utstøtt, det er like mye en roman om å overleve, og ordne opp for seg selv.

Lewis er på mange måter dømt til å mislykkes, men heldigvis har forfatteren utstyrt ham med egenskaper som ruster ham for framtiden – uten at det på noen måte virker påklistret. Lewis er klok, har selvinnsikt og evne og vilje til å overleve. Han balanserer på en knivsegg gjennom hele romanen, og forfatteren får leseren til å føle det på samme måte.

Det jeg beundrer forfatteren mest for, er hvordan hun greier å formidle det sårbare ved personene på en så troverdig og gripende måte. Sadie Jones holder hele tiden hodet kaldt og hindrer dermed karakterene sine i å bli selvmedlidende. Regien er stram, her er ingen overflødigheter. Kontrasten mellom de sterke, ofte innestengte følelsene og det stramme, lavmælte språket gir en usedvanlig god effekt. Slik greier forfatteren å skape et opprør i leseren uten å måtte ty til store bokstaver og utropstegn. Jeg senket ikke skuldrene helt før jeg hadde lest den siste setningen.

«The Outcast» er nå oversatt til norsk av Knut Ofstad og utgitt av Gyldendal.

3 kommentarer:

Tehme Melck sa...

Dette var en god omtale som gjorde meg nysgjerrig på denne boka.

Tove sa...

Meg og! :-)

Jorid sa...

Tehme Melck og Tove: Det er jeg glad for å høre :-)