25 februar 2009

Bak masken

Jeg hadde ikke noe forhold til dronning Kristina av Sverige (1626-1689) før jeg sto der med Peter Englunds knappe 200 sider lange biografi Sølvmasken i hendene.

“Dronning Kristina er en av historiens mest omstridte kvinner. Nysgjerrig og uredd opptrådte hun med en myndighet som ellers var forbeholdt mannen”, forsøkte baksideteksten å lokke meg. Fra før visste jeg at Peter Englund er en stor forfatter.

Og dette må i sannhet være et av de mest fascinerende portrettene jeg noen gang har lest. Kristina var en bemerkelsesverdig og kontroversiell kvinne. En feminist langt forut for sin tid. En slags 1600-tallets Pippi Langstrømpe. Og man kan ikke la være å gruble over hvordan hun ville ha funnet seg til rette på 2000-tallet hvis hun hadde våknet opp fra sin over 300 år lange søvn. Noe sier meg at hun ville ha likt seg her hos oss.

Sølvmasken er som en eventyrbok fra virkeligheten. Peter Englund har gitt kjøtt og blod til et navn i en historiebok, og han har vekket min nysgjerrighet. Det fine med denne boken er at forfatteren får fram både tidsbildet og personen.

Boken er faglig etterrettelig med kildehenvisninger og fotnoter, men likevel klarer forfatteren å levendegjøre stoffet på en forbilledlig måte. Det gjør han blant annet ved å vise dypt personlige - sympatiske og mindre sympatiske - sider ved denne sære damen, ved å hente fram detaljer og ved å visualisere og skape spenning i teksten. Man vil rett og slett vite hvordan dette kommer til å ende. Dessuten kommer Kristina - som for øvrig var en skikkelig bokorm - selv til orde gjennom utdrag fra brev og andre tekster. Hun var en meget intelligent og skrivefør kvinne.

Jeg var helt oppglødd under lesingen av denne boken, og ble imponert over måten Englund greide å undervise og underholde på samme tid. Og jeg må innrømme at det siste, korte kapitlet (som viser til bokens tittel) virkelig fikk meg til å fryse på ryggen.

Hatten av både for dronningen og forfatteren!

Flere malerier av dronning Kristina er gjengitt i boken. Dette er et av de mest berømte. Det er malt av Sebastian Bourdon og henger i Museo Nacional del Prado i Madrid

4 kommentarer:

knirk sa...

Dette var spennende. Jeg har hørt så vidt om Kristina før, men nå fikk jeg lyst til å lese boka. Takk!

Jorid sa...

Knirk: Så hyggelig! Og takk for besøk :-)

Janke sa...

Takk for tipset!!

Jorid sa...

Janke: Værsågod!